Forsikringsselskapet If er urolig rundt korona-situasjonen, smitten og spredningen av viruset.
- Vi ser også at dette går ut over økonomien, likviditeten, arbeidsplasser og permitteringer til våre partnere i bilbransjen.
Det sier sjef for ettermarked motor i If, Vidar Brustad.
- Som et av våre tiltak rundt dette, vil vi i løpet av denne uken sette kreditt-tiden til to dager, sier han.
Brustad forteller at dette gjelder for alle verkstedene som fakturerer If Skadeforsikring for bilreparasjoner via e-faktura i DBS.
Ifølge Brustad har det vanlige vært rundt 20-30 dager.
- Løsningen er på plass og kreditt-tid på 2 dager vil gjelde fra og med i dag 24. mars, sier Vidar Brustad i If til MotorBransjen.no tirsdag morgen.
- Dette er et midlertidig tiltak som i første omgang varer til og med 31. mai, så vil vi vurdere dette opp mot situasjonen i forhold til Covid 19, sier Brustad.
- Er det først og fremst merkeverksteder som får glede av dette?
- Vi bruker også en del frittstående verksteder, i tillegg til merkeforhandlere, sier Brustad.
Brustad sier at man i If Skadeforsikring følger korona-situasjonen nøye og hvordan også bilbransjen påvirkes i negativ forstand.
- Vi har tett dialog med mange verksteder, forhandlere og importører rundt situasjonen i forhold til kapasitet på verkstedene, tilgang på deler, og skadetilgangen, sier han.
- Selv om det pr i dag går greit med skadereparasjoner, kapasitet på verksteder og tilgang på deler, antar vi at dette vil endre seg negativt fremover i forhold til Covid 19.
- Nok å gjøre frem til påske
Kurt Eskevik, leder av Møller Bilskade, ønsker tiltaket velkommen.
- Det viser at If igjen er frempå og viser initiativ i disse vanskelige tider, sier Eskevik.
Kurt Eskevik sier at de fleste skadeverkstedene til Møller har nok å gjøre frem til påske, men at det blir viktig å få inn nye jobber fremover.
Gjensidige vurderer tilpasninger
Pål Hestegrei, ansvarlig for Takst og Innkjøp i Gjensidige, slår fast at skade- og lakk-bransjen i den nåværende fasen ikke virker å være mest berørt av korona-krisen.
- Foreløpig har vi ingen signaler fra skadeverkstedene om kapasitetsproblemer, manglende nøkkelpersonell eller problemer med å taksere skadene, sier han.
- Vi merker en nedgang i nye skader, men flere verksteder melder foreløpig om ganske gode ordrereserver og jobb i alle fall frem til påske. Da er andre områder som salg, ettermarked og PKK mer rammet, sier Pål Hestegrei i Gjensidige.
Gjensidige følger ifølge Hestegrei situasjonen nøye og er opptatt av å bidra til at skadebransjen kommer gjennom korona-krisen på best mulig måte.
De vurderer nå blant annet tilpasninger av betalingsrutiner overfor de som etterhvert opplever å komme i likviditetsproblemer.
Les mer om Korona-pandemiens påvirkning på bilbransjen:
Følg BilNytt.no på LinkedIn