INNLEGG:
Karl Morten Dalen
Daglig leder/COO, GBD Grønvolds Bil-Demontering AS
Norge har i mange år ledet an i overgangen til elektriske kjøretøy gjennom omfattende subsidier og avgiftsfritak, noe som har ført til en betydelig andel elbiler i nybilsalget.
Selv om denne satsingen har vært vellykket, har myndighetene ikke fulgt opp med tilstrekkelig infrastruktur for resirkulering av elbilbatterier når de når slutten av sin levetid.
Med EUs nye regulering som trer i kraft 2025, overføres produsentansvaret til bil-demonteringsselskaper når de selger deler fra et høyenergibatteri, noe som kan medføre økonomiske og logistiske utfordringer hvis det ikke etableres støtteordninger fra myndighetenes side.
Bakgrunn
Norge har gjennom subsidier og insentiver oppnådd en ledende posisjon innen elektrifisering av bilparken vår, og elbiler dominerer nå nybilsalget.
Til tross for denne suksessen, har det vært mangelfull oppfølging fra myndighetenes side når det gjelder å bygge opp en robust infrastruktur for resirkulering av elbilbatterier.
Dette er spesielt kritisk når batteriene ikke lenger har gjenbruksverdi. EUs batteriforordning fra 2025 overfører produsentansvaret for håndtering av brukte elbilbatterier til bil-demonteringsselskaper, som må sikre forsvarlig resirkulering.
Dette vil innebære betydelige kostnader, spesielt for skadede eller høyrisiko batterier.
Problemstilling
Fra 2025 vil bil-demonteringsselskaper i Norge bli ansvarlige for å håndtere elbilbatterier i tråd med EUs nye krav. Dette innebærer at de må bære kostnadene for sikker resirkulering av batterier som kan være skadede eller utgjøre en risiko.
Dette er utfordrende, ettersom mange av disse aktørene kjøper bilene fra forsikringsselskaper til høye priser uten noen form for kompensasjon for kostnadene ved avhending av batterier som ikke kan gjenbrukes.
Økonomi og skjevfordeling
I Norge har Batteriretur AS, en dominerende posisjon i markedet for resirkulering av høyenergibatterier.
Gjennom samarbeidet med Northvolt i selskapet Hydrovolt som delvis eies av Norsk Hydro, er det tildelt betydelig statlig støtte fra blant annet Enova for å etablere et gjenvinningsanlegg i Fredrikstad.
Dette anlegget har kapasitet til å behandle flere 10-talls tusen batterier årlig, og de utvunne materialene selges videre til industriell bruk eller brukes i Northvolts Produksjon.
Denne støtten gir økonomiske fordeler til disse aktørene, mens bil-demonteringsselskapene, som er ansvarlige for å samle inn og levere batteriene, ikke mottar noen kompensasjon.
De forventes å levere batteriene gratis til gjenvinningsanleggene, noe som gir en skjevfordeling av kostnadene i verdikjeden.
En mer rettferdig fordeling av subsidier og støtte er nødvendig for at hele systemet skal fungere bærekraftig og effektivt.
Eksisterende Initiativer
ZERO, en norsk miljøorganisasjon, har gjennomført prosjektet "Hele bilen til null" som jeg var deltager i, fremhever behovet for en helhetlig tilnærming til elbilens livssyklus.
Prosjektet involverer samarbeid med bilbransjen, forsikringsselskaper og andre aktører for å utvikle gjenbruks- og resirkuleringsløsninger som sikrer at elbiler er bærekraftige både i bruk og ved slutten av sin levetid.
Til tross for at bil-demonteringsselskaper har vist vilje til å bidra til løsninger som gjenbruk i form av salg av batterier for energilagring, ev-konvertering etc. er mangel på økonomisk støtte og klare retningslinjer en hindring som kan føre til økonomiske tap og utfordringer knyttet til lagring av batterier uten kommersiell verd.
Konsekvenser av manglende tiltak
Uten økonomisk støtte og regulering kan vi risikere at useriøse aktører forsøker å kvitte seg med batterier på ulovlige og miljøskadelige måter.
Hvis kostnadene ved sikker avhending er for høye og ikke kompenseres, kan mange bil-demonteringsselskaper bli tvunget ut av markedet eller ende opp med lagre av batterier som representerer en miljø- og sikkerhetsrisiko spesielt med tanke på hensyn til brannfaren.
Forslag til løsning
For å sikre en bærekraftig og effektiv løsning, foreslår vi innføring av en panteordning for elbilbatterier, tilsvarende den støtten som i dag gis for resirkulering av campingvogner og lastebiler (5.250 kroner per enhet).
Dette vil gi bil-demonteringsselskaper kompensasjon når de rapporterer til myndighetene om at batteriene har blitt sendt til resirkulering og ikke til gjenbruk. Ordningen kan kontrolleres effektivt med dagens etablerte systemer i Miljødirektoratet sin rapporteringsmodell.
Denne tilnærmingen vil bidra til å dekke kostnadene for trygg avhending og resirkulering, spesielt for batterier med lav gjenvinningsverdi.
Ved å innføre en panteordning kan vi fordele eksisterende subsidier mer rettferdig, noe som vil motivere flere aktører til å delta i en bærekraftig resirkuleringsprosess som dekker hele bilens livssyklus
Konklusjonen min er at Norge har alle forutsetninger for å være en ledestjerne innen sirkulær økonomi for elbilbatterier, men det krever handling nå. ellers risikerer vi en alvorlig miljømessig og økonomisk utfordring i fremtiden.
Kilder:
1. EU End-of-Life Vehicles Regulation Proposal https://ec.europa.eu/newsroom/env/items/803759/en
2. Hydrovolt Battery Recycling Facility Information https://www.hydrovolt.com/article/financing-from-dnb-and-eksfin-supports-hydrovolt-s-battery-recycling-efforts-in-norway-and
3. Batteriretur og Norsk Hydros Engasjement https://www.hydro.com/en/global/media/news/2022/europes-largest-electric-vehicle-battery-recycling-plant-begins-operations/
4. ZERO-prosjektet "Hele bilen til null: https://klimalosninger.zero.no/helebilentilnull/
Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen
Følg BilJobb.no på LinkedIn