Blokaden av varer fra Russland har skapt stor usikkerhet for mange.

MotorBransjen.no er kjent med at flere dekkhotell og forhandlere er bekymret for å gå tomme for flere dimensjoner av vinterdekk med nordisk gummiblanding til høsten.

- Det er så mye som er uforutsigbart, sier salgsdirektør Kjetil Nilsen i Nordisk Dekkimport (NDI).

Prisene på vinterdekk er denne sesongen rundt 20 prosent høyere enn i fjor, men Nilsen trekker frem at det er flere utfordringer enn bare prisen.

- Handelssanksjoner av varer fra Russland inkluderer dekk, og dekkfabrikker har i Russland i flere år vært dominerende når det gjelder vinterdekk med nordisk gummilag.

- Alle verdens største dekkprodusenter har produsert sine vinterdekk for Norden i Russland, hevder Nilsen og legger til:

- Nå er de fleste fabrikkene lukket, og det blir ingen eksport på grunn av sanksjoner, sier Kjetil Nilsen (t.v.) og Torbjørn Skilbred Aune.

- Hvem skal da produsere vinter- og piggdekk som har den spesielle nordiske gummiblandingen?

- De største dekkprodusentene i Kina, Japan og Korea har fabrikker i Europa, svarer Nilsen.

- De vi samarbeider mest med har fabrikker i Ungarn, Tsjekkia og Serbia, men disse fabrikkene produserer ikke vinterdekk med nordisk gummiblanding. Det gjør bare moderfabrikkene i Asia.

Nilsen forteller at det betyr lange leveringslinjer og at de er nødt til å bestille alt man trenger opptil ti måneder før sesongstart.

- Og det er ikke mulig å etterbestille.

Skal lagre 300.000 dekk
Da MotorBransjen snakket med Nilsen rett før sommerferien fortalte han at mange forhandlere allerede hadde lagt inn bestillinger og at de aldri før har opplevd et så tidlig innsalg av vinterdekk som foran årets sesong.

- Mange har allerede gjort sine bestillinger og det har vært rekord når det gjelder reservasjoner av vinterdekk. Mange forhandlere frykter situasjonen og vil derfor sikre seg.

- Det er et godt signal at dekkforhandlere ser utfordringene og forstår at situasjonen i år er annerledes, sier Nilsen.

NDI er nå glade for at de før sesongen har tidenes største beholdning av vinterdekk med nordisk gummiblanding, som i hovedsak kommer fra produsenter i Asia.

I juni åpnet NDI sitt nye storlager i Vestby, med en prislapp på 230 millioner kroner.

I forbindelse med åpningen av lageret i Vestby, ble lagrene i Oslo, Spydeberg og Noresund lagt ned, mens lagrene i Kristiansand, Trondheim, Tromsø, Bergen og på Kopervik beholdes.

- Vi har en stor fordel ved at vi nå har tatt i bruk vårt nye sentrallager for dekk i Vestby. Vi har mer enn dobbel så stor plass og lagrer i dag 70.000 dekk, som på sikt skal økes til 300.000 dekk, sier driftssjef Torbjørn Skilbred Aune.

- Usikkerhet rundt årets sesong
Aune legger til at de har vært tidlig ute med bestillinger og at dekkene kommer etter avtale.

- Vi har som oppgave å sørge for at dekkforhandlere har tilgang på dekk og at vi kan levere raskt og effektivt.

- Men jeg støtter de som mener at det er mange usikkerheter rundt årets vinterdekksesong. Nå er vi de siste årene vant til at ting endrer seg, og de som trodde at dette var over ser ut til å ta feil, avslutter Aune.

Nordisk Dekkimport (NDI) har aldri opplevd et så tidlig innsalg av vinterdekk.

Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn