Besøkstall onsdag 2022: 1.852 (Besøkstall onsdag 2018: 1.793)
Besøkstall torsdag 2022: 3.476 (Besøkstall torsdag 2018: 4.016)

Se dagens seminarprogram og «tre på messen» lenger ned i artikkelen.

----------------------------------------------------------------------------------------------

 Formel 1-sirkus også i Lillestrøm 

Formel 1-kommentatorene Stein Pettersen og Atle Gulbrandsen holdt to sesjoner der de kom med påfyll til alle som er bitt av Formel 1-basillen.

Stein Pettersen (t.v) og Atle Gulbrandsen presenterte en lang liste over innovasjoner utviklet for Formel 1, og som etterpå har havnet i vanlige biler.

I det første foredraget klokken 16 gikk de gjennom teknikken som brukes i Formel 1-bilene, og hvordan den teknologiske utviklingen kommer vanlige personbiler til gode i fremtiden.

I det andre foredraget klokken 19 fortalte de to ekspertene om hvorfor Formel 1-feberen har spredt seg så voldsomt de siste årene:

- Det er ingen hemmelighet at smittekilden heter «Drive to Survive» og er produsert av Netflix, sa Pettersen og Gulbrandsen.

Ifølge de to har Formel 1-seernes gjennomsnittsalder blitt redusert til 32 år etter at TV-serien ble lansert i 2019.

Publikum fulgte nøye med under Formel 1-seminarene torsdag ettermiddag og kveld. 

----------------------------------------------------------------------------------------------

 Samler nær 2.500 verkstedfolk på fest 

1.000 til på fest hos AutoMester, Sjekkpunkt og KGK
Verkstedkjedene samler mange av sine verksteder til sosiale sammenkomster i forbindelse med Automessen:

Romnes-kjeden Sjekkpunkt samler medlemsverkstedene på hotell i Oslo fra fredag til søndag, og skal ha en stor fest for 460 Sjekkpunkt-folk på Wallmanns Salonger lørdag kveld.

- Sist vi var samlet så mange var på Sjekkpunkts 20-årsjubileum i 2019, sier Ole Helge Ratvik, som i dag også har møte for medlemmene med en rekke av leverandørene.

- Vi benytter ikke Automessen til å verve nye verksteder, men til å pleie de vi har, sier Sjekkpunkt-sjefen til MotorBransjen.no.

Jakter medlemmer
En som har avtaleboka full, og som muligens går ut av messa med flere medlemmer enn de hadde på vei inn er NDS Groups verkstedkjede AutoMester:

- Ja, det kan hende vi blir litt flere, smiler en hemmelighetsfull kjedeleder Katrine Køste.

I dag inviterer Køste til oktoberfest i NDS Groups nyoppussede hovedkontor. Der skal Katrine Køste og NDS-ledelsen vise frem det nye lageret, hovedkontoret og «Elbilakademiet», før det er fest for nær 300 Automestere.

Automester-sjef Kathrine Køste gleder seg til fest med sine medlemsverksteder i kveld. - Det blir veldig gøy å samle hele gjengen igjen, sier hun.

På Automessens uteområde har Autoexperten og KGK et telt der det inviteres til grilling før bytur for omkring 100 verkstedfolk både lørdag og søndag.

Meca: Samler 650 til The Great Gatsby-party 
Også Mekonomen-konsernet samler denne helgen omkring 1.400 verkstedfolk til tre ulike tema-fester.

Det har et såpass omfang at MotorBransjens dagsavis-redaksjon forventer at det vil gå utover konsernets kvartalsresultat – men det er foreløpig ikke sendt ut børsmelding av den grunn...

Mecas kjedeleder John-Axel Granberg vil i kveld ønske hele 650 verkstedsfolk til fest på The Hub i Oslo sentrum.

Tidligere har Mecas temafester satt sin farge på Oslo uteliv med ulike kostymer for hver messe. I år er det Gatsby-fest og 1920-tallskostymer som gjelder.

Meca Tungbil-verksteder og samarbeidende Bosch-verksteder er også til stede på festen – og blant dem som får utdelt priser. Og det er tydeligvis ikke vanskelig å samle masse folk:

- Det er folk på venteliste, og vi kunne vært 700 mennesker, men vi må ha jo ha plass til å bevege oss også, sier Granberg beskjedent.

John-Axel Granberg (t.v) og Dag-Inge Simonsen inviterer sine verkstedfolk til fest, men med vidt forskjellige temaer.

Mekonomen: Geir Schau samler 450 til Las Vegas-fest
Mekonomen Company-sjef Geir Hoff får en hektisk helg. Etter å ha festet med Meca på fredag skal han på samme sted dagen etter: Da er det Las Vegas-fest på The Hub i for 450 Mekonomen-folk.

- Vi kjører runde bord, og litt mer stil enn Meca – og da er det ikke plass til så mange, sier Mekonomens kjedeleder Dag-Inge Simonsen ertende.

- Er det mer stil med Geir Schau og Las Vegas-fest enn Gatsby-tema?

- Jada, dessuten må vi ha plass da casinoet og dollarene kommer til å få bein å gå på.

Det er få steder Geir Schau føler seg så hjemme som med verkstedfolk, og det er ventet at han ikke vil spare på kruttet.

BilXtra: - Skal samle 280 til oktoberfest – på hjemmebane 
For første gang inviterer også konsernfetter Sørensen og Balchen i år sine verksteder til fest i forbindelse med Automessen.

- Vi setter opp busser fra Automessen fredag ettermiddag, og inviterer til oktoberfest, ompa-musikk og øl, sier kjedeleder Petter Gunnholt til MotorBransjens dagsavis.

- Blir det tungt faglig program?

- Nei, det blir ikke noe tungt faglig program, svarer Gunnholt med et smil.

Men han forteller også at han skal snakke med mange verksteder om kompetanseheving på elbiler i løpet av Automessen – også potensielt nye medlemmer.

På messa vil BilXtra-kjeden ha fokus på å snakke med verkstedene om kompetanseheving og alle endringene på elbiler.

Men fredag ettermiddag er det tydeligvis klart for fest – og hvor mange som kommer seg til messa på lørdag er uvisst.

Sørensen og Balchen-sjef Morten Birkeland er kjent for å være den som leverer best marginer i Mekonomen-konsernet.

Når han nå inviterer til fest, gjør han det uten å leie Oslos storstue – The Hub – slik de andre i konsernet gjør. Han skal holde festen på Sørensen og Balchens hovedkontor på Rosenholm.

Han betaler jo tross alt husleie for lokalene – også fredag kveld.

----------------------------------------------------------------------------------------------

 Tre på messen: Like bra som forrige gang? 

Vegard Mobråthen
Kategorisjef, Kolberg Caspary Lautom

Kolberg Caspary er den eneste av dagens Automesse-utstillere som også deltok på Norges første bilutstilling i 1907.

Firmaet nedstammer i direkte linje fra Norges første bilimportør, og selv om de kvittet seg med bil på 70-tallet er de fremdeles i sentrum av norsk bilbransje.

Nå husker ikke Mobråthen så mye fra utstillingen på Festningsplassen i 1907, men han er også svært bevisst historien og lange røtter.

- Selvfølgelig henger også det gamle uttrykket «Kostbar og langvarig» ved firmanavnet, men i dag er det et historisk fenomen og uttrykker nok respekt, mer enn et aktuelt renommé, sier han.

- I dag er det heller «Ord sagt, ord holdt» som oppfattes som mottoet vårt, men også her merker jeg at høy alder er positivt. Markedet er lite, alle kjenner hverandre, alle vet at vi har holdt på i snart 125 år uten skandaler. Ikke noe negativt som hefter ved firmanavnet.

- Vi merker det på utenlandske forbindelser også, spesielt de som er ganske historieløse, at alder imponerer. Man kan selvfølgelig også se slik på det at et firma som ble stiftet i 1906 virker ganske solid og langsiktig.

- Men på den annen side: jeg kan med hånden på hjertet påstå at alderen ikke akkurat tynger, sier Vegard Mobråthen.

Her er Kolberg, Caspary & Co. sitt program for Automessen 1907.
(Klikk for å forstørre)

Hans Ole Høidal
Salgsdirektør, Sørensen og Balchen

Det var først på høsten 1907 Sørensen og Balchen – eller Mohr og Sørensen som det het da – kom i gang med biler. Noen måneder for sent til at de var aktuelle for bilutstillingen på Akershus.

Men for alt vi vet – kanskje de var der. Fra de ble stiftet i 1904 hadde de en rekke vin- og champagneagenturer og det boblet i mange glass under den utstillingen. Dessuten hadde de levert Wiener-café stolene til Theatercaféen, så kanskje de hadde bidratt med innredningen i den store gymnastikksalen også.

Men de ble en stor bil-leverandør de neste årene, og da krigen var over var det GM-merker som samlet seg der. Sammen med Harley-Davidson.

Høidal husker heller ikke den første utstillingen de var med på, som var et spesielt arrangement med amerikanske biler i 1919. Der valgte Sørensen og Balchen en kriger-Harley som annonsemotiv, på tross av at krigen for lengst var over.

- Det er klart at hver eneste dag merker vi en stolthet over den lange, solide historien, sier Høidal.

- Uten at det er bevisst tror jeg nok også vi bruker det i markedsføringen vår. Det er ikke mange av oss som kan bruke godt over 100 år, uten en skramme,  i salgsarbeidet, sier Høidal, men legger fort til:

- Samtidig må du jo passe deg for ikke å sovne på den historiske hodeputen. Det skjer jo så mye så fort nå at å bruke alder som forklaring på at du ikke greier følge med blir bare trist. Da kan du like godt bygge et museum og trekke deg tilbake i det.

Høidal vet hva han snakker om. Hver dag må Sørensen og Balchen bryne seg mot alle ungdommene under MECA-paraplyen. Det er ingen som vil kunne påstå at ikke oldingen hevder seg med heder i det selskapet.

Egil Harjo og Stina Maria Sveen
Fretex

I motsetning til de to foregående er Fretex førstereis på Automessen.

De har riktignok vært på Oslo Motor Show tidligere, men nesten før vi ble enige om at det er pent vær kunne de fortelle at Automessen var mer passende for deres produkter.

- Oslo Motor Show er mye mer mikrofiber, sier Harjo, og har dermed kommet med en helt ny definisjon på Oslo Motor Show-publikumet.

Grunnen til at de er her er et av resultatene av innsamling av tekstiler (derfor navnet forresten: FRElsesarmeen TEKStiler). En god del av disse ender ikke opp i butikkene. - Det samles faktisk inn 15.000-18.000 tonn tekstiler hvert år. I Polen bearbeides noe av dette til pussefiller.

Da er det veldig naturlig for Fretex å tenke bilpleie, og via «Såpa» driver de bilpleie flere steder i Norge, også i samarbeid med etablert bilbransje.

- Dermed har vi bærekraft, sirkulærøkonomi, bruks-egenskaper og bidrag til Frelsesarmeens sosiale arbeid på listen over gode argumenter, sier Sveen.

- Og det er argumenter som blir forstått av de vi snakker med her.

På denne messen er de ute etter faste avtakere, ikke etter å selge en og en eske.

- Vi har allerede mange brukere, og har møtt mange nye her, sier Harjo.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Onsdag og torsdag var det mange skoleelever som besøkte Automessen.

----------------------------------------------------------------------------------------------

 Skru selv 

Noen bruker verktøyet sitt til mer enn reparasjoner og servicearbeid. De bygger for eksempel sin egen bil – som disse fire (og 50 andre) studenter fra NTNU.

Disse er kommet fra Trondheim for å vise frem Fuel Fighteren.   Fra venstre til høyre  Robert Blaszkiewicz, Andres Felipe Jaime Jaimes, Amalie Nyheim Grytnes og Frida Nymark Engelstad.

Det er to konkurransebil-team i Trondheim. Revolve – som bygger biler der klassen heter Formel Student, og så Fuel Fighter som er de med virkelig tradisjon.

I 2007 deltok de for første gang i en stor internasjonal konkurranse som heter Shell Eco Maraton – der målet først og fremst er å bygge en bil som kan kjøre herfra til Roma på en halv dråpe drivstoff – eller på 0,3 milligram strøm eller hvordan det nå er de måler dagens forbruk.

Med forholdsvis frie regler er det utfordringer så det holder, slik at dette blir meningsfylt nok for våre kommende teknisk kyndige generasjoner. Faktisk er det slik at deler av denne glade hobby- virksomheten blir en del av skolegangen.

Og faktisk er oppgavene med bilen så mange at 21 studieretninger er representert i årets Fuel Fighter gruppe.

Faktisk er det også slik at i motsetning til Formel 1, endrer regelverket seg i takt med resten av verden. Nå er det selvsagt med eldrift, som på den bilen som de har med seg hit, og det er opprettet en ny klasse for autonome konkurransebiler.

Der kunne de bare hente ned forgjengeren, som ble bygget av forrige team til 2019-sesongen, og gjøre den autonom.

To løp kjørte de i sommer. I Nederland og i Frankrike – med blandede resultater. Men nå vet de i hvert fall hvordan de skal satse neste år.

Selv om løpene fremdeles er bestyrt av Shell er det Total som er en av de glade sponsorene for NTNU-innsatsen. Helt naturlig, Total er ikke lenger bare flytende drivstoff.

Også hjemme i Frankrike er Total en av dem som backer opp elektrifiseringen av bilparken.

Stikk bortom og se på bilen og hør hvor morsomt man kan ha det hvis man velger riktig når man begynner på NTNU.

De står på Total-standen (C02-05) tre skritt bortenfor MotorBransjen. Så da er dere velkommen til å stikke innom oss en tur, samtidig.

----------------------------------------------------------------------------------------------

 PROGRAM: Fredag 30. september 
Du finner det offisielle Automessen 2022-programmet her.

I dag kan du få med deg følgende på Automessen i Lillestrøm:

Fredagens timesseminarer i Hall D: 

  • Seminar 1:  Kl. 11:00-12:00 
    • Utnytte muligheter for lønnsom verksteddrift
    • Foredragsholder: Svein Jørgen Opheim
       
  • Seminar 2:  Kl. 12:00-13:00 
    • Forskrift om arbeid på kjøretøy. Skadeverksted 01 og 02
    • Foredragsholder: Ola Undheim og Shamaila Noreen i Statens vegvesen
       
  • Seminar 3:  Kl. 14:00-15:00 og 16:00-17:00 
    • Elektronikk i forbildelse med sikkerhetssystemer i kjøretøy. Kalibrering, kamera, radar og lidar.
    • Foredragsholder: Peter Jacobsen
       
  • Seminar 4:  Kl. 15:00-16:00 
    • Sikre bilskadereparasjoner - for hvem?
    • Foredragsholder: Svein Erik Vefsnmo

Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn