Besøkstall 

Onsdag 2022: 1.852 (onsdag 2018: 1.793)
Torsdag 2022: 3.476 (torsdag 2018: 4.016)
Fredag 2022: 3.733 (fredag 2018: 3.335)

----------------------------------------------------------------------------------------------

 Siste dag 

I dag, lørdag 1. oktober, er siste dag av Automessen 2022. 

Dette er altså aller siste mulighet til å se alle de påkostede standene i messehallene på Lillestrøm for denne gang.

I dag er det ikke noe offisielt messeprogram.

Det betyr at du – uten å trenge å se på klokken – kan besøke akkurat de kundene, leverendørene, produsentene og kollegene du har lyst til.

----------------------------------------------------------------------------------------------

 Knytter kontakter 

- Vi får mye ut av Automessen, sier Peter Lorentzen, CEO i Cepelo, som leverer test-, diagnose- og kalibreringsutstyr under merket Autel.

- Det som er bra her er at vi møter mange vi ikke kjenner og mange vi kjenner. Vi går selvsagt ikke av veien for å gjøre forretninger heller, men det viktigste er å knytte nye kontakter, sier Lorentzen til MotorBransjen.no.

Under Automessen viser Cepelo-sjef Peter Lorentzen frem selskapets nyeste stolthet Autel ADAS IA900WA, som kalibrerer både hjulstilling og førerassistansesystemer i ett.

----------------------------------------------------------------------------------------------

 Tre på messen:  Hva skjer med rekrutteringen? 

Espen Øyen
Fagkonsulent i Opplæringskontoret Oslo og Akershus

Vi snakker om samarbeid, både mellom opplæringskontorene og andre aktører, som for eksempel kjedeverkstedene.

Men akkurat nå forteller han om årets landsmøte for Opplæringskontorene som ble arrangert på Gjøvik i sommer:

- Og så, som avslutning, ble det veteranbuss-transport til en gammel skole som Eldar Vågan har tatt vare på og pusset opp og der han spilte gammel Vazelina-musikk, og derfra dro vi med bussene ned til Kapp og etter middagen kom vi ut og ble møtt av en lang rekke rånere med bilene sine. Så var det bare å velge hvilken bil vi skulle bli kjørt tilbake med. 

- Det var stas! Du vet – de fleste av oss begynner å bli godt voksne, men ikke mer enn vi husker slike biler. Og dessuten er det noe helt annet med holdningen til den slags når du kommer litt ut på landet.

Men det vi egentlig snakket om var rekruttering til bilfag, og besøk på skoler («til et arrangement på Ås Videregående sponset vi transport fra ungdomsskolene, det gjorde at fremmøtet ble mye større»), og roadshowet de kjører rundt med som er fullbooket ut året («og som skulle vært her, men det er fremdeles i Kristiansand der det nettopp har vært NM i bilfag») og om hvordan de hjelper til å utdanne lærere som brukes av for eksempel verkstedkjedene når de skal drive intern opplæring.

Han var imponert over hvor mange elever fra videregående som besøkte messen torsdag, og syntes også det så veldig lovende ut fredag morgen.

- Det er jo disse vi kan gripe fatt i, de som enda ikke har bestemt noen studieretning, men som i hvert fall er motivert for videre utdannelse.  Den ungdommen vi treffer på Oslo Motor Show, som også er en viktig utstilling for oss, er jo ofte en helt annen type. At du synes fet bil er kult er ikke alltid den type motivasjon vi ser etter.

Tilbake til det opprinnelige utgangspunktet:

- Hva skjer med rekrutteringen?

- Den blir det mer av fremover, var den unisone, optimistiske, meldingen fra Espen Øyen og resten av hans kolleger på Bilfag-standen.

Jørn Fraurud
Konsulent, Museene i Akershus

Det er ikke få av de som besøker denne messen som har vært gjennom kværna til Jørn.

Etter å ha startet i læra hos Scania i 1973 endte han som sjef for all opplæring der med 600 mekanikere over hele landet.

Derfra til Opplæringskontoret i Oslo, sammen med John Fiskvik:

- 30 til 300 lærlinger på to år. Der gjorde jeg noe av det smarteste jeg noensinne har fått til, jeg kjøpte domenet bilfag.no nesten før noen hadde hørt om internett.

Så til Eidsvoll Videregående Skole, og mot slutten mer og mer byråkrat: Fagopplæringssjef, seniorrådgiver.

- Absolutt alle fag, men det har jo alltid vært bilfagene som har stått mitt hjerte nærmest, sier han. 

Så ble det fylkessammenslutning som Fraurud hadde synspunkter på, og – som han sier – «det kom tilbud til sånne som meg, som jeg sa ja takk til». Derfra var ikke veien lang til Opplæringskontoret og kompetansesenteret for Tradisjonshåndverk som drives av museene i Akershus.

- Ikke akkurat bil, selv om mye grenser inn på det. Salmaker-virksomheten, for eksempel. Nå skal jeg snart besøke det eneste garveriet som er igjen i Norge. Men det er jo ikke bare snakk om å undervise i de fagene som finnes – og der vi kan finne lærlinger – det er også snakk om å prøve å vedlikeholde et håndverk som snart ikke finnes.

- Hjulmaker, for eksempel, sier Fraurud og er forresten veldig fornøyd med at det også begynner å bli interesse for transport i disse fagene, og ikke bare for hus slik det en gang var.

- Snart trenger vi en fagskole i tradisjonelle mekaniker-yrker. Kunsten å skru på en Weber har snart forsvunnet, og den siste fagprøven for karosserimakere er vel for lengst tatt.

Men han er optimist – på kontoret arbeider de nå med lærlinger i 17 fag, aldersspredningen er 18 til 47 år

- Og kanskje får vi snart youngtimer-temaet opp som eget fag igjen.

- Men jeg gir meg ikke på en evig kjepphest, sier han til slutt:

- Fremdeles er bil det eneste faget det ikke undervises i på høyskolenivå. En skam, syns jeg.

Per-Kristian "Pekka" Lundefaret
Serie-entreprenør

Det er ingen grunn til å nevne alt Pekka Lundefaret har dratt i gang. På denne messen dreier det seg først og fremst om Ung 300.

Har man vært innom KGK-standen og Autoexperten kan man ikke ha unnlatt å legge merke til en fargerik trykksak – og det er det magasinet på 130 sider som heter Ung 300.

- Hva det er? Det er et sosialt entreprenørskap som er et naturlig resultat av mye av det andre jeg har drevet med, der bunnlinjen og fellesnevneren egentlig er noe så banalt som å forminske utenforskap, forklarer han.

- Det ligger selvfølgelig mye under her, og det er mange kompliserte funksjoner på gang, men noe av det det dreier seg om er å gjøre yrkesfag kult. Knekke noen av disse mytene i samfunnet som sier at BI er det smarteste og at mange store flatskjermer er bra.

- Selvfølgelig dreier det seg om mye mer enn å råde ungdommen til å velge yrkesfag, men det er samtidig viktig å fortelle om Thea som fikk gratis utdannelse og nå kjører vogntog for Asko og bilcrosss på fritiden, og til og med foreldrene hennes er fornøyd med valget.

- Eller om Johan Regfalk, bilmekanikeren som i dag er sjef for KGK og omsetter for mer enn to milliarder i året – og som fremdeles jobber på eget verksted hver lørdag.

300-tallet i Ung 300 er det antall ungdommer mellom 16 og 30 år i Nordre Follo som vil "falle utenfor" dersom ikke noe blir gjort.

- Det er slike dette prosjektet skal hjelpe. Ikke minst ved å fortelle om det potensielle problemet, men også ved å peke på løsninger.

- Si det veldig enkelt, så ønsker vi å kombinere yrkesfag med yrkesstolthet og samtidig vise at det er kult, sier Pekka.

Men det er mye bedre å stikke innom å få ham til å fortelle om det selv – da blir det plutselig mye mer enn floskler.

Og selv om han for første gang i sitt liv har fått fast jobb, garanterer han at han er såpass organisert at dette er et entreprenørskap han ikke kommer til å slippe.

----------------------------------------------------------------------------------------------

 Bygge selv? Gå for det umulige 

Skal man bygge en bil selv, kan man for eksempel gjøre som NTNU elevene som vi fortalte om i går - bygge en øko-racer og reise rundt i Europa og konkurrere.

Eller man kan gjøre som Knut Markegård og ikke bare bygge noe som egentlig er umulig, men også få skilter på det.

- Da regelverket rundt selvbygde kjøretøy ble presentert i 2013, satte jeg meg ned og leste hver paragraf, sier han til MotorBransjens dagsavis for Automessen.

- Jeg visste nøyaktig hva jeg ville ha og ville ikke at det skulle stoppe på en latterlig liten detalj – om en lykt kanskje – som jeg hadde oversett.

- Men det vil jeg si: at hele veien har Vegvesenet vært veldig ryddig, og i selvbyggergruppa er det uhyre kompetente personer som også er svært løsningsorienterte.

Men før han kom så langt, ble søknaden levert på Risløkka klokka 8.00 den 3. januar 2014.

 - Jeg tror det må ha vært den første søknaden som kom inn, forteller han.

- Det tok vel en tre måneders tid før søknaden var så komplett at den kunne behandles, og bilen debuterte i sommer under et Porsche-treff i Lærdal.

- Ingen, bortsett fra de aller nærmeste visste om prosjektet, sier Markegård.

Og prosjektet, som nå står på Gulf-delen av Starco-standen, er en Porsche 917. Den mektigste racerbilen Porsche noensinne har bygget. 

- Du skal være veldig 917-spesialist for å se at front og hekk er fra to forskjellige biler, men karosseriet i karbonfiber er støpt over originale 917-avstøp. Hvis du kommer under karosseriet vil du se en struktur som også er helt basert på de originale konstruksjonstegningene.

Så langt er det hele ganske utrolig, men det mest utrolige er at det er skilter på den. Og legg merke til at det ikke er såkalte personlige skilt.

- Nei – med personlige skilt kan folk tro at det bare er en statisk utstillingsbil. Med disse skiltene kan de ikke være i tvil om at dette er et virkelig unikum.

- Hvorfor Gulf-farger?

- For det første er det vel den mest ikoniske fargekombinasjonen fra verdens racerbaner. For det andre ble 7 av 10 av Porsches mesterskap vunnet med biler i Gulf-farger. Det fantes ikke andre muligheter.

Knut Markegård blir på standen i dag, klar til å fortelle mer om attraksjonen.

Se flere biler fra Automessen på BilNorge.no.

----------------------------------------------------------------------------------------------

 Fire måneder til neste 

Hvis ikke årets Automesse var nok, har vi alle en ny mulighet om fire måneder. Da er det klart for Auto Mässan 2023 i Gøteborg i  Svenska Mässans lokaler.

Arrangørene forteller at hele første etasje allerede er full og at det arbeides med bedre løsninger for galleriet enn tidligere.

Messen ble siste gang arrangert i 2020, da kom det 17.656 besøkende for å hilse på 280 utstillere fra 40 nasjoner.

Den svenske messen arrangeres fra 18.-21. januar, 2023.

Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn