Bøhm Auto i Oslo var den desidert største konkursen i april.
Citroën-forhandleren ble etablert tilbake i 1980, men etter en tid med dårlig nybilsalg og galopperende kostander så selskapet seg nødt til å kaste kortene.
- Det er dyrtiden som har tatt oss, sa daglig leder, styreleder og deleier Tormod Rodriguez Ødegård til BilNytt.no da konkursen var et faktum 22. april.
Bøhm Auto omsatte for rundt 70 millioner kroner i både 2022 og 2023.
I forrige uke ble det åpnet konkurs i to Marcusbil-selskaper:
Til BilNytt.no forklarte daglig leder Bjørn Amundsen at det ble meldt oppbud i selskapene i forbindelse med en større opprydning og samordning i hele Marcusbil-organisasjonen.
«Hovedselskapet» Marcusbil AS er ikke berørt av konkursene.
Marcusbil har spesialisert seg på kjøp og salg av brukte elbiler, særlig Tesla, og har de siste årene hatt en offensiv vekststrategi.
- 2023 var et blytungt år. Det ligger dessverre an til et stort minusresultat, sa Bjørn Amudsen til BilNytt.no da konkursene ble kjent.
Også i bruktbilforhandleren Motorstudio ble det åpnet konkurs i april, samt i flere bilpleie- og utleieselskaper.
Aarsby Bilpleie var eid av Frode Aarsby som i fjor solgte sitt Mercedes-Benz-verksted Aarsby Bil til Bertel O. Steen Detalj.
Bilbransje-konkurser 2024:
Kilde: Brønnøysundregistrene
Les også: Færre konkurser i mars
Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn