Etter å ha opplevd to konkurser på under ni måneder i morselskapet, tar nå medlemmene i Automester over som eier av kjeden.

Konkursrammede Autoparts United Norway AS har eid alle aksjene i Automester AS, etter at de kjøpte boet etter NDS Group-konkursen i fjor høst.

Nå har MotorBransjen.no fått bekreftet at fire medlemsverksteder har inngått avtale med bostyrer om kjøp av alle Automester-aksjene.

Planen er at aksjene skal selges til alle Automesters medlemsverksteder.

De fire som har kjøpt aksjene skal gjøre transaksjonen uten at de tjener en krone på handelen.

Ønsker en fri posisjon
- Automester blir landets første medlemseide verkstedkjede, sier Gjermund Hjell til MotorBransjen.no. 

Han har vært daglig leder i Automester AS siden begynnelsen av 2024.

Hjell bekrefter at det har gått «ganske fort i svingene» etter Autoparts United Norway i juli slo seg selv konkurs etter bare åtte måneders drift.

- Nå skal vi forhandle fram avtaler med deleleverandører og andre tjenester som kjedemedlemmene vil nyte godt av.

- I fremtiden vil vi ha en helt fri posisjon og kan gjøre avtaler uten å forholde oss til en eier av kjeden.

- Det blir medlemmene som bestemmer og planen er at alle som vil være med i kjeden må eie minst en aksje i kjeden. Vi lager en overgangsordning ved oppstart, sier Hjell.

- Medlemmene i kjeden har vist en utrolig vilje til å finne en løsning som vil sørge for at medlemmene blir eiere. Dette er jo vanlig i mange andre bransjer, for eksempel innen dekk, sier Hjell. 

Fire aktører handlet spontant
Det var fire medlemmer i Automester som spontant tok styringen og på rekordtid forhandlet frem en avtale med bostyrer.

Resultatet var at de kjøpte alle aksjer i Automester, inkludert  rettigheter til varemerket som har sitt opphav i Danmark.

De fire som kjøpte aksjene er:

  • Austevoll Auto AS, ved daglig leder og eier Sjur Eide
  • Tønsberg Autoservice AS, ved daglig leder og eier Tommy Jacobsen
  • Brødrene Bakkes Bilverksted AS, Trysil ved daglig leder og eier Kent og Remi Bakke
  • Bildeler Førde AS, lokal deledistributør og deleier av verksteder – eies av Knut Kongsvik

Sammen med Gjermund Hjell har de fire aktørene etablert en gruppe som skal bruke de neste ukene på å lage vedtekter for kjeden.

- Målet er nå å utvikle Automester videre og at det skal bli landets viktigste verkstedkjede til glede for de 150 som i dag er tilknyttet kjeden, sier Hjell.

Han forteller at ingen medlemmer har valgt å si opp sitt medlemskap etter konkursen i Autoparts United Norway.

- Vi vil også invitere andre verksteder som har tro på denne måten å drive en kjede på.

Gjermund Hjell har hatt en sommer han neppe vil glemme. Telefonen har nesten ikke stått stille og målet har vært å redde Automester-kjeden. 

Må se langt etter årsbonus
Gjermund Hjell sier at driften av AutoMester fremover blir med en liten kjedeadministrasjon på tre ansatte.

De har allerede funnet kontorer på Dal like ved Oslo Lufthavn.

Fakturering av delekjøp skal skje direkte til hver kunde.

- Kjedekontoret skal være navet i kjeden og skal jobbe med markedsføring, skaffe medlemmene nye avtaler og sørge for at flere verksteder vil knytte seg til kjeden, sier Hjell.

Målet for kjeden er å gi støtte til verkstedene i kjeden for å bedre deres økonomi.

I det tidligere Automester ble det utbetalt årlig bonus til medlemmene etter kjøp av deler fra eierselskapet. Det dreide seg om flere millioner kroner.

Bonus for 2023 skulle medlemmene motta før 30. juni i 2024. Men bare en brøkdel av medlemmene har mottatt den bonusen de har krav på.

Gjermund Hjell sier krav om bonus må rettes mot bostyrer – men han mener det er ikke er stor sjanse for at bonuskrav når opp ved skiftebehandling.

Rundt 150 verksteder er tilknytter Automester. Nå inviteres alle inn på eiersiden i kjeden. Det nye kjedekontoret etableres i disse dager på Dal på Romerike.

Hvem blir leverandør av slitedeler?
Arbeidet har startet med å få avtaler om levering av deler til kjedens medlemmer. 

- Vi vil snakke med flere deleaktører. Vi står jo helt fritt til å velge og har alt snakket med noen, sier Hjell.

Han mener at interessen er meget stor.

- Vi vil trolig ha flere avtaler da vi er en landsdekkende kjede, og ikke alle leverandører er like sterke i alle deler av landet.

I fjor inngikk Automester en tilleggsavtale om deleleveranser med BilXtra-eier Sørensen og Balchen.

- Sørensen og Balchen har vært en stor leverandør til nå?

- Ja, de har gjort en god jobb og har bidratt godt til å gi verkstedene deler når NDS Group og Autoparts United Norway hadde leveringsproblemer og gikk konkurs.

- Sørensen og Balchen har stått på fra dag én og har knyttet gode relasjoner til mange av våre medlemmer. Nå skal vi også forhandle med dem, fortsetter Hjell.

Han understreker at «Nye Automester» får en friere stilling til å forhandle.

- Det er flere aktuelle aktører på blokka. Vi liker at det er konkurranse og at det er mange aktører. Enkelte deledistributører mener mange er blitt for store og dominerende, sier Hjell.

Automessen på Lillestrøm
Planen er at den nye kjedeformen presenteres for alle medlemmer på et digitalt frokostmøte.

Deretter vil det velges et styre og vedtas nye vedtekter og kontrakter på generalforsamlingen 17. august.

Deretter vil alle Automester-verksteder kontaktes for at de skal få mulighet til å kjøpe aksjer i kjeden:

- Alle som tegner aksje i høst, vil på være med å forme kjeden videre på neste generalforsamling som blir på Automessen i Lillestrøm i februar, sier Hjell. 

- Den store festen kommer neste år når Automester feirer 30-årsjubileum. Da skal vi være sterkere og større enn noen gang – og «herrer i eget hus».

- Vi vet av erfaring at medlemseide kjeder har mange fordeler og at medlemmer i slike kjeder viser større lojalitet til avtaler. Jeg føler at vi kommer til å trekke til oss mange verksteder, avslutter Gjermund Hjell.

Gjermund Hjell holder hus på Toten og har i sommer kunnet bruke noe tid på sin nyinnkjøpte Vespa scooter.

Les også: Planene klare for Automessen 2025

Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn