MotorBransjen.no-kommentar:
Atle Falch Tuverud

Like logisk som overraskende: Automester-verkstedene vil nå eie sin egen verkstedkjede i Norge. 

Det skjer etter at fire ildsjeler i Automester-nettverket sikret seg Automester-kjeden fra bostyreren i sommerens store Autoparts United Norway-konkurs – der grossisten gikk konkurs med 132 millioner kroner i gjeld.

Alle Automester-verkstedene inviteres nå inn som likeverdige eiere.

Etter et år med to konkurser, dramatikk, leveringsutfordringer og frustrasjoner – vil verkstedene selv skape sin egen fremtid.

Så langt det lar seg gjøre. 

Det kan bli sett på som en helteinnsats for alle verksteder i Norge – det de fire initiativtagerne nå har satt i gang.

Det kan imidlertid tenkes at det er mer behagelig å følge med fra tilskuerplass. Det gjenstår å se om de vil greie å sette teori ut i praksis.

Uansett tar Automester-verkstedene nå «en for laget»:

De kan muligens endre maktforhold og dynamikk i hele denne delen av norsk bilbransje. 

Det trengs!

Meko-konsernet – med verkstedekjedene Mekonomen, Meca og Bilxtra og ikke minst den nye grossisten Bileko Car Parts – trenger konkurranse.

Det er så å si umulig å ikke applaudere det hele.

Også bilbransjens øvrige aktører «må» ønske dette oppkjøpet velkommen. Til og med Meko-eide Sørensen og Balchen må gratulere og håpe på å få fortsette som leverandør

Etter at grossistene NDS Group og senere Autoparts United fikk trøbbel, har nemlig nummer to-leverandøren Sørensen og Balchen i praksis vært Automester-verkstedenes grossist.

Det blir spennende å se hva som skjer på leverandørsiden. Sørensen og Balchen vil levere sømløst så lenge de kan til Automester-verkstedene.

Men verkstedeierne i Automester-kjeden har neppe kjøpt sin egen kjede med formål å gjøre Meko-konsernet enda sterkere.

Det står i sterk kontrast til Danmark der Automester nettopp eies av Meko-konsernet (se undersak i kursiv nedenfor).

Automester-verkstedene har vært oppsiktsvekkende lojale gjennom mange harde år.

At det nå er store endringer i Mekonomen og Meca – i sammenslåinger av avdelinger og bytte av nøkkelpersonell – kan gi den nye Automester-kjeden mer tid og arbeidsro.

Det er en stor jobb som skal gjøres av daglig leder Gjermund Hjell og den lille administrasjonen i Automester. Det er viktig at å finne at de nye eierne finner ut hva selskapet skal være – og ikke være! 

Når vedtektene utarbeides er det viktig at Gjermund Hjell ikke får 150 sjefer rundt omkring i landet, men at det blir en slagkraftig kjede som kan bli store og sterke – sakte, men sikkert. 

Vil nye Automester – som en innkjøpsgruppe – klare å sikre mangfold med flere leverandører, eller blir de nødt til å velge en eller to store for å få best mulige vilkår?

Her kan det fort bli et dilemma med kortsiktige gode vilkår opp mot fremtidig valgfrihet og konkurransevilkår.

Det har vært tøffe kår for de ansatte, først i Hellanor, deretter i NDS Group og til slutt i Autoparts United – både på Skytta og i deres 12 lokale grossistavdelinger.

Autoparts United Norway opplyste å ha 80 ansatte på tidspunktet for konkursen.

De har jobbet ved hovedkontoret på Skytta og ved avdelingene i Elverum, Bergen, Bodø, Haugesund, Kongsvinger, Namsos, Oslo, Sarpsborg, Skien, Ålesund, Trondheim og Tromsø.

De søker etter nye jobber, samtidig med at en rekke andre har mistet sin jobb:

Mekonomen og Meca har lagt ned 19 avdelinger i overgangen til Bileko Car Parts.

Dermed ble plutselig en god del kompetanse fra grossist-leddet ledig på markedet samtidig. Det er tøffe tider for alle de berørte.

Vil noen se sitt snitt til å plukke opp noen av avdelingene? Kunne Romnes overtatt avdelingene fra Trondheim og nordover?

Det er langt å frakte deler, men grossisten kunne fått en «flying start» med egnede lokaler, ansatte og ikke minst kundegrunnlag fra dag én – i distrikter Sjekkpunkt-eieren i dag ikke er representert.

Det var ikke til å unngå å få et deja-vu fra i fjor sommer. I fjor jobbet MotorBransjen-redaksjonen med å nøste opp i klare indikasjoner om at NDS Group ville gå over ende.

NDS-konkursen ble et faktum rett etter sommeren i fjor.

Helt siden Hellanor ble solgt foran nesen på svenske KGK i 2018, har det ikke vært helt åpenbart å se logikken.

Oppkjøpsfondet Aurelius, med Janno Gröne i spissen, mislyktes så det sang med å snu selskapet med fortjeneste.

Les kommentaren: Hva var det egentlig som gikk gærent? (12.09.23)

En av dem som har nytt godt av NDS Group inntreden i Norge, er Bertel O. Steen-eide Snap Drive. Det sies at de avtalene NDS «kjøpte seg» for å få volum – og «pynte brura» for salg – var så gode for at det umulig kunne være bærekraftig i lengden.

Automateriell og Nordic Lift ble solgt kort tid før NDS-konkursen. Den nye eieren av NDS-boet, Autoparts United, kan umulig ha hatt oversikt over hva de kjøpte:

«Oppstartsproblemer» gjør at selskapet fortsatt ikke er i rute, innrømmet Autoparts-sjef Markus Hakala i mars: «I gode tider vil alle være ens venner», sa han til MotorBransjen om problemene de hadde med leverandører.

Bobehandlingen av NDS Group-konkursen var ennå ikke avsluttet da bostyrer Håvard Wiker fikk Autoparts-konkursen servert.

Han måtte dermed jobbe både med restene av det opprinnelige selskapet og det nye selskapet som gikk over ende.

Det er ingen tvil om at grossisten på Skytta nå er historie: «Nå vil vi få lagt boet i et stabilt sideleie, mens vi undersøker mulighetene for om noen vil kjøpe deler av det», sa bostyrer Wiker da Autoparts-konkursen var et faktum i sommer.

Budskapet hans var dessverre også at Automester-verkstedene kan se langt etter 2023-bonusen. Antagelig vil heller ikke 2024 bli noen bonusfest.

Men tro ikke at det tar motet fra norske Automestere!

---------------------

Mekonomen-konsernet står bak Automester i Danmark
I Danmark eier det svenske Meko-konsernet 90 % av FTZ Autodele & Verktøj A/S, med Pehr Oscarsson som styreleder. Og FTZ eier igjen 100 % av selskapet Automester Danmark ApS.

I fjor feiret Automester 30 år som verkstedkjede i Danmark – med 400 verksteder i kjeden. 

Automester-logoen i Danmark er oransje og grå – som Automester-logoen i Norge. Samarbeidet mellom landene stoppet imidlertid opp etter at Mekonomen overtok FTZ og Automester Danmark.

Det er dermed en liten kuriositet at det altså er giganten Meko AB som kontroller Automester-varemerket i Danmark – et varemerke som ildsjeler og grasrota i norsk verkstedbransje nå gjør alt de kan for å holde liv i – som en konkurrent til Meko-kjedene.

Verden er liten, og her er det kanskje litt leit at alt henger sammen med alt …

Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn