«Hvem tar ansvar for elbilbatteriene når produsentansvaret overføres?», spurte Karl Morten Dalen i Grønvolds Bil-Demontering i et innlegg på MotorBransjen.no i oktober.
I dag svarer Marte Stamland i Hydrovolt på Dalens innlegg.
INNLEGG:
Marte Stamland
Forretningsutvikler, Hydrovolt AS
Elbilbatterier som ikke håndteres riktig kan utgjøre en betydelig risiko for både miljø og sikkerhet, men effektive resirkuleringsløsninger eksisterer allerede.
Med et stadig voksende behov for trygg håndtering av utbrukte batterier, kan samarbeid på tvers av bransjen og klare retningslinjer sikre både redusert risiko og etablering av en bærekraftig, framtidsrettet industri.
Tidligere i høst skrev Karl Morten Dalen fra Grønvolds Bildemontering om produsentansvar knyttet til elbilbatterier.
Dalen belyser flere interessante temaer og utfordringer i det uetablerte og raskt voksende resirkuleringsmarkedet. Siden 2007 er det nemlig solgt nesten 750 000 helelektriske biler i Norge.
I samme periode har kun 11 000 av disse blitt vraket. Med andre ord gjenstår vraking og resirkulering av mer enn 98 prosent av de solgte elbilene her til lands.
Utbredt bransjepraksis til nå har vært å videreselge batterier til gjenbruk, inkludert lagerføring av batteriene på egen tomt i påvente av salg. Videresalg og store batterilagre kan være problematisk dersom man ikke forstår risiko knyttet til sikkerhet og miljø, og gjør nødvendige tiltak.
Mot 2030 forventer vi en årlig dobling av antall elbiler som vrakes, og i takt med denne veksten forventer vi at behovet for gode resirkuleringsløsninger vil øke.
Løsningene eksisterer
Det finnes allerede selskap som tilbyr gjenvinning av høyenergibatterier, blant annet Hydrovolt.
Et kommersielt resirkuleringsselskap som tar imot batterier fra elbiler eller andre industrielle applikasjoner, utlader og demonterer batteriene før de knuses og sorteres ved et av våre to anlegg i Fredrikstad.
I Dalens innlegg er det flere faktafeil og vi ønsker derfor å presisere hva som er riktig for å unngå misforståelser:
- Batteriretur AS er en av flere eksisterende produsentansvarsorganisasjoner for batterier i Norge og er den valgte produsentansvarsorganisasjonen for en stor andel norske bilimportører.
- Batteriretur AS har vært, og er fortsatt, en viktig leverandør for Hydrovolt. De er på lik linje med andre leverandører en kommersiell partner for oss. Northvolt er ingen part i dette, utover sine eierandeler i Hydrovolt.
- Hydrovolt har fått støtte av Enova til etablering av vårt resirkuleringsanlegg i Fredrikstad. Støtten fra Enova har imidlertid blitt gitt til teknologiutvikling ved fabrikken, og Hydrovolt har ikke fått eller får statlige subsidier for kommersiell drift. Vi får derfor ingen støtte som gir økonomiske fordeler ovenfor bildemontererne, når det kommer til håndtering av elbilbatterier.
For å få erfaring og skala som legger til rette for gode betingelser og hentemuligheter må biloppsamlerne også velge å levere batterier til resirkulering fremfor å ha de lagret på egen tomt over lenger tid.
Da vil vi kunne etablere en framtidsrettet, kommersiell industri med gode samarbeid på tvers i verdikjeden.
Leveranser til resirkulering kan redusere risiko
Dalen nevner at biloppsamlerne får produsentansvar ved videresalg av batteriene.
Et produsentansvar innebærer at man som produsent, importør eller selger av bestemte produkter må sørge for at det finnes innsamling- og gjenvinningsløsninger, og ved behov også finansiere dette.
Det er flere elementer av problembeskrivelsen til Dalen som etter vårt syn ikke er reelle problemer, ei heller opp til subsidier å dekke eller løse.
Grønvold bildemontering og deres bransjekolleger stiller på lik linje som andre kommersielle aktører, når det kommer til å sikre riktig inn- og utpris av produktene deres for å dekke alle relaterte kostnader.
Samtidig, fra vårt perspektiv, kan det virke som om biloppsamlerne får en urettferdig stor andel av kostnaden og ansvaret for sikker håndtering av skadde elbilbatterier sammenliknet med forsikringsselskapene.
Skadde elbilbatterier er nemlig dyrere å håndtere, transportere og resirkulere grunnet risiko.
Dalen beskriver også en bekymring for overfylte og brannfarlige batterilagre. Til tross for at vi ikke er enige i at kostnaden for sikker resirkulering er så høy at lagring på egen tomt er eneste alternativ, så deler vi bekymringen for brannfare.
Litiumionbatterier brenner ekstremt eksplosivt dersom de tar fyr. Grunnet denne risikoen bør det være nasjonale retningslinjer for maks volum og hylletid for et batteri fra en vraket elbil før det må resirkuleres.
Sikker og trygg resirkulering av elbilbatterier
Til slutt presenterer Dalen et løsningsforslag. Slik vi har forstått det, stemmer det at saneringen av en elbil har en høyere kostnad enn fossilbiler.
En høyere vrakpant kan derfor være et virkemiddel i riktig retning for å sikre trygg håndtering av elbiler.
Det er imidlertid viktig at en slik endring innføres sammen med tydeligere retningslinjer for hvordan og hvem som kan ta beslutningen om hvorvidt et batteri er egnet for gjenbruk og hvor lenge et batteri kan ligge på lager hos biloppsamlerne før det sendes til resirkulering.
Norge har alle forutsetninger for å lykkes med resirkulering av elbilbatterier og løsningene eksisterer blant annet allerede hos oss i Fredrikstad.
Med riktige incentivordninger, retningslinjer og samarbeid i bransjen, er vi overbevist om at resirkulering kan og bør bli en foretrukket løsning for batterier som har nådd slutten av sin levetid.
Les også: Investerer 100 millioner i norsk fabrikk for batterigjenvinning
Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen
Følg BilJobb.no på LinkedIn