Tilbake i oktober 2023 skrev MotorBransjen.no at KGK Norge var i ferd med å rulle ut sitt nye konsept «VerkstedGrossisten by KGK»:

Da var planen å etablere en egen kjede for distribusjon av deler parallelt med verkstedkjeden Autoexperten, med både egeneide og eksterne avdelinger.

Under Automessen denne uken lanseres storsatsingen VerkstedGrossisten by KGK offisielt:

- Slik markedet utvikler seg nå, med spesielt én veldig stor aktør som sentraliserer og effektiviserer, kan det nok være lurt å være i motfase, sier Per-Kristian «Pekka» Lundefaret, daglig leder i KGK Norge.

Tidligere i dag skrev MotorBransjen.no at Meko og Snap Drive har inngått en stor avtale

- Et hakk opp i verdikjeden
KGKs nye grossistfranchise skal bli landsekkene med 15 grossistbutikker blir i løpet av 2025.

- Dette er en mulighet for den enkelte driver som har ambisjoner om å komme ett hakk høyere opp i næringskjeden, men samtidig gjøre det i trygge og ordnede former, sammen med en seriøs samarbeidspartner som satser på den enkelte. 

Det sier salgs- og markedsdirektør – og storebror – Ole-Martin Lundefaret.

Da VerkstedGrossisten ble prosjektert, var det avgjørende å få mest mulig ut av KGKs enorme produktbredde, forteller Lundefaret.

- Grossistene våre skal selvfølgelig levere slitedeler, men jo flinkere de blir til å levere på bredden, jo tryggere står de gjennom paradigmeskiftene som er på vei med elektrifisering og digitalisering, sier han.

KGK Norge, Autoexperten og VerkstedGrossisten har tydelig tilstedeværelse på Automessen denne uken. 

Ni lokasjoner på plass
Nå står VerkstedGrossisten foran en massiv ekspansjon:

- Det er kjempespennende, sier Pekka, som også har tittel som kjededirektør i VerkstedGrossisten by KGK og er hands-on i samtlige grossistprosjekter.

- Vi møter så mange kule, flinke folk med ambisjoner. Det er så gøy å være med på reisen deres og gi dem mulighet til å ta en større del av kaka – selvfølgelig også mot en annen fordeling av risiko og kostnader.

- Vi er helt avhengige av et godt samarbeid med hver enkelt grossist, for her dukker det stadig opp nye utfordringer vi må løse sammen som et team, og de besitter utrolig viktige ressurser.

- Tromsø er undertegnet, det samme er Bodø, Haugesund, Bergen, Jæren, Sarpsborg, Kongsvinger, Namsos, Verdal og Ålesund. Og det er tre til på vippen, sier Per-Kristian «Pekka» Lundefaret.

Trenger konkurranse
KGK Norge har allerede egeneide grossister i Oslo, Brummunddal og Trondheim.

- Planen er også å få dem over på eksterne hender, slik at det blir et samlet konsept over hele linja, sier Lundefaret.

De to brødrene mener at Meko-konsernet trenger konkurrenter i det norske markedet, ikke minst etter NDS-konkursene. 

- Nå er KGK Norge på vei til å bli en seriøs konkurrent. Vi var et lite team som klekket ut idéen, og vi skjønte allerede da at dette konseptet ville få bein å gå på hvis vi løste det tekniske og logistikkmessige, ser de.

En viktig del av suksessen har vært samarbeidet med KGK Sverige for å få datasystemene til å kommunisere sømløst.

- I tillegg jobber vi tett med Helios, som også er avgjørende for at vi får dette til.

- Produktet og bredden er veldig bra. At vi nå får den enorme responsen vi møter, er utrolig morsomt, og vi er trygge på at dette blir en vinn-vinn mellom KGK og driverne, avslutter Pekka.

Nylig meldte MotorBransjen.no at KGK har overatt Webasto i Norge.

Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn