For fjerde gang har Håkon Klingenberg ansvar for de såkalte «miniseminarene» under Automessen.

Som vanlig har Klingenberg funnet temaer som er sentrale og viktige i verkstedenes hverdag.

Alle seminarene er gratis og gjentas i dag og i morgen.

Hele programmet ser du nederst i artikkelen.

Her har MotorBransjen.no og Jon Winding-Sørensen har sjekket ut alle disse seminarene for deg:

Fire temaer
Riktignok vil noen kanskje synes at det mangler mye – det er tross alt bare plass til fire temaer – men på spørsmål om hvorfor for eksempel ikke AI, er svaret greit:

Klingenberg visste det ville bli behandlet så grundig i gårsdagens åpningskonferanse der Erik Normann Hansen tok for seg fenomenet at det var vanskelig å bidra med mer.

Og hvorfor ikke noe om State of Health – diagnose for batterier?

Der var svaret enda greiere: At fremdeles er det for mange måleinstrumenter som gir for mange sprikende resultater.

Det er med andre ord vanskelig å lande på entydige beskrivelser foreløpig.

Til gjengjeld var batterier til elbiler tema i to andre innslag.

Jon Emil Furuseth fra Stena Recycling snakker om gjenvinning og destruksjon av batterier og har en rekke eksempler på hvordan det går an å forlenge batterienes verdikjeder, for eksempel ved å bygge dem om til energibanker.

Men han snakker nesten like mye om byråkratiske problemer og ikke minst logistikkproblemer når batterier skal over landegrenser for behandling.

Temaet til Steinar Hellstrøm fra EOBD var «Reparasjon av elbil», men det ble like mye smarte tips om hvordan man kunne spare masse penger på å se seg om etter batterier og komponenter fra andre enn bilprodusenten.

Batterier er åpenbart et effektivt våpen for bilfabrikkene til å holde ikke-autoriserte reparatører unna – en situasjon de vet å utnytte også økonomisk, ifølge Steinar Hellstrøm.

Selvfølgelig er det mange feller dersom man går utenom vanlige leveringskanaler, men Hellstrøm kunne blant annet fortelle at selv om noen produsenter krevde spesiell koding for å «åpne» nye komponenter, var det et problem som nesten alltid lar seg løse.

På en måte var det det samme temaet Svein Jørgen Opheim behandlet.

Svein Jørgen Opheim driver egen konsulentvirksomhet og snakket om hvordan man burde utnytte mulighetene for lønnsom verksteddrift.

Han hadde akkurat den samme rollen på forrige Automessen, men etter den fikk han noen større oppdrag fra forskjellige verksteder som ble gjennomført på en åpenbart tilfredsstillende måte.

Opheim hadde fått lov til å ta med seg konkrete eksempler på akkurat de prosjektene, slik at denne gangen ble presentasjonen hans enda rikere ved at han kunne bruke praktiske eksempler fra det levende livet.

SERMI-kontroller
Til sist et tema som sannsynligvis inneholder overraskende momenter for mange:

Det er ganske mange verksteder som er SERMI-godkjent allerede og mange flere står i kø.

Hva mange åpenbart ikke er klar over er hva som kommer etter en slik sertifisering.

Roar Gudbrandsen fra Kiwa Norge – et av selskapene som driver med SERMI sertifisering snakket om nettopp det.  

SERMI-sertifiserte bedrifter vil få minst to kontroll-besøk i løpet av de første fem år, ifølge Roar Gudbrandsen.

Besøkene kommer uanmeldt og det kan være ganske overraskende hva som kreves av rapportering og oppfølging.  

Nyansettelser kan for eksempel være nok til at det blir en anmerkning.

Her er programmet
Alle fire seminarer er gratis og gjentas torsdag og fredag. 

Lokalet finnes nederst i Hall D i Nova Spektrum.

 TORSDAG 6/2: 

  • Utnytte muligheten for lønnsom verkstedsdrift (med noen eksempler)
    Torsdag, kl 11:00 - 12:00, Hall D Timesseminar
  • Gjenvinning av HV batterier (hvordan er kontroll og hva skjer ved destruksjon)
    Torsdag, kl 12:00 - 13:00, Hall D Timesseminar
  • Dekkdagen 2025
    Torsdag, kl 13 - 16, Hall C
  • Hva skal vi passe på ved reparasjon og deleskift i El-bil?Torsdag, kl 14:00 - 15:00, Hall D Timesseminar
  • Hva skjer ved kontroll av Sermi-godkjenning ute på verkstedene?
    Torsdag, kl 15:00 - 16:00, Hall D Timesseminar

 FREDAG 7/2: 

  • Utnytte muligheten for lønnsom verkstedsdrift (med noen eksempler)
    Fredag, kl 11:00 - 12:00, Hall D Timesseminar
  • Gjenvinning av HV batterier (hvordan er kontroll og hva skjer ved destruksjon)
    Fredag, kl 12:00 - 13:00, Hall D Timesseminar
  • Hva skjer ved kontroll av Sermi godkjenning ute på verkstedene?
    Fredag, kl 13:00 - 14:00, Hall D Timesseminar
  • Hva skal vi passe på ved reparasjon og deleskift i el-bil?
    Fredag, kl 14:00 - 15:00, Hall D Timesseminar
  • Verkstedskonferansen 2025
    Fredag, kl 16:00 - 18:00, Hall C

Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn