Sjekkpunkt skal være den første verkstedskjeden for frie verksteder som tilbyr digital servicebok.

Det er et av flere digitaliseringsgrep gjort i kjeden det siste året, og dette er bare starten på utviklingen. 

Utrullingen er godt i gang
Verkstedskjeden SjekkPunkt inngikk et samarbeid med tjenesteleverandøren Digital Servicebook helt på tampen av 2024:

- Vi ser på dette som strategisk viktig for våre medlemmer for å sikre at all data og historikk gjøres tilgjengelig både for verkstedene og deres kunder, sier Ronny Sundvall.

Han er daglig leder i den Romnes-eide verkstedkjeden Sjekkpunkt.

- Målet er at samtlige verksteder i kjeden skal kunne tilby denne tjenesten innen utgangen av februar, og utrullingen er allerede godt i gang. Dette lanseres som et felles kjedekonsept, og oppsluttingen har vært utelukkende positiv.

Det skal være kun et fåtall verksteder som har reservert seg fra å tilby produktet.

- Dette er en betydningsfull avtale for oss, og vi er veldig glade for å ha signert vår første fulle kjedeavtale her i Norge, sier Stian Olsen-Bjerke, salgssjef i Digital-Servicebook.

- Denne avtalen styrker vår tilstedeværelse i markedet og gir oss en tydelig posisjon i markedet, sier han.

- Samarbeidet med SjekkPunkt er et strategisk skritt for å møte den økende etterspørselen etter digitale løsninger i ettermarkedet og sikrer begge parter en langsiktig og gjensidig fordelaktig vekst, sier Olsen-Bjerke.

Til verkstedskundens beste
For verkstedkundene skal tjenesten først og fremst bety en mer komplett og tilgjengelig servicehistorikk.

I tillegg skal tilgang på bilens historikk i forkant av verkstedsbesøket gjøre det lettere for verkstedet å gi riktig pris og sikre riktige deler i forkant av en service.

- Den digitale serviceboka følger selvsagt bilen, som letter dokumentasjon av arbeid i forbindelse med et eventuelt bilsalg eller verkstedbytte, sier Olsen-Bjerke.

- I første omgang ønsker vi å samle SjekkPunkt rundt dette, men håper virkelig at de andre kjedene følger etter, da dette vil styrke det frie ettermarkedet som helhet, konstaterer Ronny Sundvall.

Den digitale kundereisen blir stadig viktigere
SjekkPunkt har det siste året også jobbet med å forenkle sin digitale kundereise på flere områder.

Høsten 2024 ble det lansert nye nettsider, med økt funksjonalitet, digital timebestilling, og flere integrasjoner. 

- Å fjerne friksjon i den digitale kundereisen for våre verkstedkunder er svært viktig for oss som kjede, slik at våre medlemsverksteder kan bruke sin tid på å skru og fortsatt gi gode råd til bileierne, understreker Ronny Sundvall.

- Neste generasjons verkstedskunder vil ha helt andre forventinger til hvordan kjøpsprosessen rundt verkstedtjenester vil være, og SjekkPunkt ruster seg stadig for å møte disse på en god måte.

Les også: Over 200 fra Sjekkpunkt på Automessen

Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn