I fjor høst skrev MotorBransjen.no at Mekonomen vant en logistikkpris for sitt nye sentrallager i Sverige.
Etter at Mekonomen og Meca i Norge gikk sammen i et felles selskap tidligere i høst, har det i ligget kortene at det også her kan komme et felles lager for de to kjedene.
- Vi har en drøm å kunne ha en form for løsning som dette også i Norge, sa Mekonomen Company-sjef Geir Hoff til MotorBransjen.no da.
Nå går drømmen i oppfyllelse for Geir Hoff og Mekonomen og Meca i Norge:
Gjennom et nytt helautomatisert og høyteknologisk sentrallager skal Mekonomen Company satse på forbedret konkurransekraft med økt tilgjengelighet for kundene.
Det nye sentrallageret skal bygges i Mjøs-regionen, og planen er å levere reservedeler og tilbehør til både Meca og Mekonomen.
Det nye lageret på 25.000 kvadratmeter skal ha kapasitet til å lagerføre 100.000 artikler, og skal stå klart i 2025.
Storskalafordeler
- Med det nye felleslageret bygger vi for fremtiden og muliggjør storskalafordeler, sier logistikkdirektør i Mekonomen Company Norge, Jens Petter Jakobsen.
- Vi ser et stort potensial i å fortsette å effektivisere våre lager- og distribusjonsprosesser samtidig som vi øker tilgjengeligheten for kundene, sier Jakobsen.
Han forteller at dagens to regionale lager, Meca i Gjøvik og Mekonomen i Oslo, er blitt for små.
Det nye felleslageret skal gi de to verkstedkjedene en større bredde av artikler og øke tilgjengeligheten for kundene.
- Med denne investeringen bygger vi videre på vår sterke logistikk-kompetanse på Gjøvik og sørger for effektiv drift. Dette betyr svært mye for vår eksisterende bemanning, sier Jakobsen.
Les også: En Meca- og en Mekonomen-avdeling blir samboere: Tester nytt konsept
- Tar en ytterligere posisjon
Mekonomen Company hevder at det nye sentrallageret vil få en av de beste automatiske lagerløsningene som finnes på markedet.
Administrerende direktør i Mekonomen Company Norge, Geir Hoff tror det nye sentrallageret vil hjelpe både Meca og Mekonomen:
- Med et stort effektivt sentrallager i tillegg til et bredt nettverk av ekspresslagre i hele landet og to av de sterkeste verkstedkonseptene i det frie ettermarkedet, vil vi stå godt rustet til å løse verkstedeiernes behov i fremtiden, sier han.
Hoff hevder at Mekonomen Company i dag er ledende innen effektive logistikkløsninger, og mener at de nå tar en ytterligere posisjon for fremtiden.
- Satsingen i Norge er i tråd med vår strategi om å sikre bærekraftige løsninger og møte kundenes krav til mobilitet i dag, i morgen og i fremtiden.
- Gjennom erfaringer fra vårt sentrallagerprosjekt i Sverige og pågående prosjekt i Danmark, har vi bygget opp en bred kompetanse på området som kommer til å bidra til effektivitet inn i prosjektet, sier Geir Hoff.
Les også: Mekonomen og Meca Norway slås sammen
Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
![](https://www.bilnytt.no/files/c8b3893e-a13f-4b42-8ebd-f867f64019cd.jpg)
Følg BilJobb.no på LinkedIn