Gründer og senior Geir Terje Dueland innrømmer at han var ganske spent på hvordan det ville gå da datteren tok over som daglig leder i Dueland Bilservice i Haugesund.
- Det har gått over all forventning, sier Geir Terje og legger til at han er glad for at to barn nå er aktive i bedriften.
- Jeg er litt stolt også, sier han med et lurt smil.
Men at datteren Silje har tatt over som daglig leder, betyr ikke at senior ikke er på jobben hver dag. Han har funnet sin plass som bedriftens biloppretter, med sertifikat for skadeklasse 2, og er «alt-mulig-mann», der ingen oppgave er for liten eller stor.
Og når en kunde kommer til verkstedet er det ofte senior de møter på parkeringsplassen.
Kunne lite om bil
Til tross for at hun er vokst opp med en far som har drevet verksted i nærmere 30 år, lå det ikke i kortene at datteren Silje skulle bli daglig leder på et bilverksted. Hun tok utdannelse innen helsefag og jobbet på sykehus, før hun plutselig skiftet bransje.
- Det var nok enkelte som ble litt paffe da jeg valgte å begynne som daglig leder på familiens bilverksted, sier Silje og legger til:
- Jeg kunne veldig mye om helse, men ikke mye om bil. Faktisk nesten ingenting.
Hun forteller at overgangen likevel har gått bra.
- Overgangen har gått kjempefint. Kunder, ansatte og familien har bare vært positive, og nå stortrives jeg der jeg er en av to kvinnelige kundemottakere.
- Det er jo egentlig ikke så enorm overgang, for både helse og bil handler mye om mennesker. Det å ha et godt miljø i bedriften og gode relasjoner til kunder, sier Silje.
Godt miljø i bedriften
Likevel innrømmer Silje at det har vært en bratt læringskurve å overta familiebedriften, men hun har vært opptatt av å videreføre farens kultur, med et godt forhold til både kolleger og kunder.
- Alle har vært snille og støttet meg, og de som kanskje var litt skeptiske, er det neppe i dag, sier hun med et smil.
- Hva har endret seg etter at du tok over styringen av bedriften?
- Kanskje ikke så veldig mye. Mer fokus på produksjonen. Det å produsere fornøyde kunder, som kommer tilbake og snakker pent om oss til venner og bekjente, sier Silje.
- Jeg liker godt at kundene er våre beste ambassadører og at det ikke er sjelden jeg hører at kunder har sagt «du får la Duestad ta jobben» til venner og kjente.
Tre av ti ansatte er kvinner hos Dueland Bilservice. - Det er en kvinnenadel vi er stolte av og ser som en stor fordel, sier Silje Dueland (t.h.). Her sammen med Cathrine og Therese Olsen.
Vant årets «Meca-verksted»
Geir Terje og Silje forteller at de har trofaste kunder og at kundeforholdet ofte går i arv fra far til bror, sønn, datter og barnebarn.
- Kundene har ikke bilen på verkstedet, de har den «hos Dueland», sier de to med et smil.
- Fornøyde kunder står helt i fokus med alt vi gjør og tenker. Mange gir oss tillit når vi jobber på deres bil, og vi kjenner ni av ti kunder, sier Silje og legger til:
- Vi ønsker dem som «livskunder».
Tidligere i år ble verkstedet kåret til årets Meca-verksted, og Silje forteller at det da strømmet inn med hilsener fra kunder.
- Kunder ringte bare for å gratulere, så det var veldig moro.
Likevel forteller hun at kåringen kom som et sjokk for henne selv. De var tilstede på det store Meca-møtet, men hadde ingen anelse om at de engang var nominert.
- Da vi så og hørte at vi var nominert var det en kjempeoverraskelse, og da de ropte opp fra scenen at vi vant den gjeve æresprisen skjønte jeg nesten ingenting.
- Lille vi, med meg som ny daglig leder, og en familiebedrift som ikke på noen måte hadde markert oss internt blant kolleger. Vi måtte opp og hente heder og oppleve applaus fra kolleger fra hele landet, sier Silje.
Hun trekker frem at det var et stort øyeblikk, både for henne selv, ansatte – men ikke minst for faren som har bygget opp bedriften, og fortsatt er selskapets viktigste person.
- Det er en ære at vi får føre det han bygget opp videre. Det tar vi på aller største alvor, sier Silje.
Verksted for «folk fest»
Hovedkundene hos Dueland Bilservice er privatpersoner og mange småbedrifter, og rundt bygget i Haugesund står det tett i tett med biler.
På veggen ved inngangen har de fått opp en Sharebox, som har blitt en god «hjelper», ettersom kundene kan levere og hente bilene når det passer dem selv.
- Mange av bilene tilhører folk som jobber i Nordsjøen. Når de er ute for å jobbe på rigg eller supply, setter de igjen bilen hos oss, så fikser vi den mens de er på jobb, forteller senior Geir Terje.
Dueland Bilservice er store på PKK, med en pris på 1.290 kroner. Timeprisen på verkstedet er 1.219 kroner.
- Vi har justert timeprisene noe, men vi passer på at vi skal kunne være et verksted for «folk flest». Vi har alt av moderne utstyr og høyt kompetansenivå.
Silje forteller at de også satser stort på etterutdanning og bruker mye tid og penger på å bygge kompetanse.
- Men vi har hele tiden i bakhodet at vi må forholde oss til at vi må hjelpe til med at kundene skal få utført kvalitetsarbeid til lavest mulig pris. Det har vært filosofien i bedriften gjennom 30 år, og det skal det også være i de neste 30 årene, sier Silje.
Leverandøren Meca har fem leveringer av deler om dagen, og er det noe Dueland Bilservice trenger med en gang, så henter de det selv hos Mecas lager i Haugesund.
- Vi trives i Meca-kjeden. De gjør også et godt arbeid med felles markedsføring av Meca-verkstedene i regionen, noe som gir oss god drahjelp, avslutter Silje Dueland.
Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn