Da EU introduserte anti-tyveri-reguleringen SERMI, hadde ordningen opprinnelig en startdato fra 1. august 2023. Siden har det vært flere utsettelser. Norge vil få kjennskap til sin startdato i desember.
Sverige var i gang med ordningen fra 1. oktober 2023, mens Danmark og Finland har fått startdato 1. februar 2024. Det ryktes at Norge også får samme dato.
Vil rydde opp i forvirringen
I kommunikasjonen rundt SERMI i Norge, har det oppstått problemer med at SERMI og Secured GateWay har blitt blandet sammen ute blant verkstedene.
Dermed har det oppstått teorier om at ett diagnoseverktøy kan være nok til å unngå SERMI-sertifisering.
Det avkrefter teknisk sjef for det nordeuropeiske ettermarkedet i Bosch, Henry Petersen:
- Det ene utelukker ikke det andre. Jeg forventer at 100 % av verkstedene blir SERMI-godkjente, slår Petersen fast overfor MotorBransjen.no.
- Hva er det viktigste et verksted må vite dersom de velger å ikke SERMI-sertifisere seg?
- Det vil bli stadig flere systemer som krever SERMI-sertifisering med tiden. For et seriøst verksted er det ikke mulig å unngå SERMI, svarer Petersen.
Henry Petersen i Bosch forklarer forskjellen på Secured GateWay og SERMI.
To forskjellige ordninger
Tilbake i 2017 ble det innført krav om at bilprodusentene måtte innføre Secured GateWay i alle biler for å unngå cyberangrep.
Alle biler er i dag online, og Secured GateWay sørger for at bilen er sikkerhetsmessig digitalt lukket mens den kjører.
Der Secured GateWay skal stoppe cyberangrep, skal SERMI hindre økonomisk kriminalitet.
- Secured GateWay er til for å sikre kjøretøyene mot cyberangrep og for å sikre persondata (GDPR). Nå og i fremtiden kan det ikke foretas full diagnose av et kjøretøy uten den rette autorisasjonen.
- Uautoriserte diagnoseverktøy skal godkjennes av bilprodusenten for å åpne opp Secured GateWay. Godkjenner ikke produsenten verktøyet, har vi ikke mulighet til å jobbe korrekt og i alle systemer på bilen, sier Petersen.
For å åpne Secured GateWay kreves det allerede i dag en innlogging med identifisering av personen som skal jobbe med informasjonen.
- Mercedes-Benz, for eksempel, stengte hele systemet fra årsmodell 2021 via deres system CEBAS. Andre har bare lagt enkelte systemer bak Secured GateWay.
- Et verksted trenger godkjenning hos hver enkelt produsent av bilmerker de skal jobbe på. Bosch har avtaler med bilprodusentene og integrerer det i vår programvare, sier Petersen.
Ifølge Henry Petersen har alle verksteder som har en Bosch-tester og Bosch-software tilgang til en rekke bilmerker med en og samme innlogging.
Uungåelige utgifter
- SERMI, på sin side, er 100 % løst når verkstedet blir godkjent. Både SERMI og Secured GateWay er en utgift for verkstedet, men det er uunngåelig i dagens marked.
Begge deler kan oppfattes som en mur som hindrer verkstedene fra å få tilgang til informasjon, men de to ordningene er helt uavhengige av hverandre.
- Systemene i bilene er samtidig bygget opp forskjellig fra produsent til produsent. Du vet ikke hvilket trinn som trenger SERMI-godkjenning før du møter på det, sier Petersen.
- Men på samme måte som med Secured GateWay og Mercedes-Benz-eksempelet, kan noen bilmerker velge å legge alt bak SERMI.
Et verksted og en verkstedarbeider trenger SERMI-godkjenning for å jobbe med anti-tyveri-relaterte systemer i kjøretøyet, alle informasjoner samt for å kjøpe reservedeler til disse systemene.
Både SERMI og Secured GateWay medfører økte kostnader for norske verksteder.
To kontrollorgan i Norge
Kiwa har lenge vært det eneste kontrollorganet som har hatt akkreditering til å SERMI-godkjenne verksteder i Norge. Nå har også Treffco entret det norske markedet.
I Norge er det fremdeles ingen aktører som er SERMI-akkreditert av Norsk Akkreditering:
Både Kiwa og Treffco har med seg akkrediteringen fra Sverige til sine norske avdelinger.
De to aktørene kan godkjenne verksteder og følger så opp med to inspeksjoner på hvert enkelt verksted i løpet av en femårsperiode.
Etter fem år må verkstedene godkjennes på nytt.
Autobransjens Leverandørforening (ABL) mener dette vil være med på å rydde opp i bransjen:
- SERMI setter krav til ryddighet og ordentlighet for et verksted, sier daglig leder Arild Hansen i ABL.
- Bakgrunnen er at EU-kommisjonen ville ha orden på hvordan verkstedene skal få tak i riktige data fra riktige kjøretøy.
- Det skal være 100 % sporbarhet, sier daglig leder Arild Hansen i Autobransjens Leverandørforening.
Verksteder for chiptuning, chiptrimming og lignende som gir endret motoreffekt og utslipp, vil ikke kunne bli SERMI-sertifisert.
Les innlegget: SERMI - må bilverkstedene sertifiseres?
Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn