I år må 2.080 PKK-kontrollører på lette kjøretøy og 383 på tunge biler fornye godkjenningen sin.

Det viser en oversikt MotorBransjen.no har fått fra Statens vegvesen. 

I 2024 var tilsvarende antall oppfriskningskurs for lette kjøretøy 2.468, og for tunge 143. 

Flest godkjenninger utløper mot slutten av året.

Felles for alle
- Hvilken varighet har PKK-godkjenningen, og hvor ofte må den fornyes?

- En godkjenning som kontrollør er gyldig i fem år fra tidspunktet for gjennomført grunnopplæring, sier Leif Magne Halvorsen i Statens vegvesen til MotorBransjen.no.

- Godkjenningen vil automatisk deaktiveres når gyldighetstiden har passert. Man kan da ikke utføre kontroller og man får heller ikke meldt inn resultatet av kontroller, sier Halvorsen.

- «Fellesmodul» er en betegnelse på elementer i grunn-opplæringen av kontrollører som har samme innhold for de tre personlige godkjenningene som kontrollør for lette kjøretøy, tunge kjøretøy og traktor, forklarer Leif Magne Halvorsen.

Kort oppsummert handler det om opplæring knyttet til:

  • Formål med periodisk kontroll av kjøretøy
  • Offentlig forvaltning og reguleringer av betydning for kontrollfunksjonen
  • Forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy
  • Riktig bruk, vedlikehold og kalibrering av kontrollutstyr
  • IT-applikasjoner

Oppfriskningsopplæring
Hensikten med fellesmodul er at personer som ønsker flere personlige godkjenninger bare trenger å gjennomgå opplæring én gang, når det gjelder elementer som har likt innhold for alle godkjenningene.

Det er ingen fellesmodul ved fornyelse av godkjenning, altså i oppfriskningsopplæringen.

De forskjellige godkjenningene en person kan ha – kontrollør av lette/tunge kjøretøy og traktor – har hver sin utløpsdato, og hver av godkjenningstypene har sin egen oppfriskningsopplæring.

- Ved gjennomført oppfriskningsopplæring forlenges godkjenningen i fem år fra tidspunktet for gjennomført oppfriskningsopplæring, sier Halvorsen. 

- Godkjenninger som har utløpt på tid vil automatisk også reaktiveres såfremt øvrige vilkår fremdeles er oppfylt, legger han til.

E-læringssystem
Det finnes flere aktører som tilbyr både nødvendig grunnopplæring og oppfriskningskurs for PKK-kontrollører, både for lette og tunge kjøretøy.

Den største aktøren for både oppfriskningskurs og grunnopplæring på PKK er Promeister Solutions, som i fjor sto for hele 954 av i alt 3.049 for lette kjøretøy når også nye godkjenninger (550) medregnes.

- En av grunnene til at våre oppfriskningskurs er populære, er at vi gjennomfører dem med seks timers e-læring, som kontrolløren kan ta når det passer, sier daglig leder Silje Guleng.

- Dessuten er det bare én dag med fysisk kurs, legger Promeister-sjefen til.

- E-læringen, som går gjennom Electude, er et opplæringssystem vi selger til mer enn 70 % av alle bilfaglinjer i landet, slik at mange mekanikere allerede er godt kjent med e-læringssystemet vårt, sier Guleng.

- Denne løsningen gjør at mekanikeren kun trenger å være borte fra arbeidet en dag i stedet for to, legger hun til.

Over hele landet
Promeister Solutions er en del av Meko-konsernet, som blant annet står bak Mekonomen, Meca og Sørensen og Balchen i Norge.

- Den samme løsningen har vi for vår grunnopplæring, der kurset på minimum 60 timer fordeles på fem fysiske kursdager, i tillegg til 24 timer fleksibel e-læring, sier hun videre.

Mens grunnopplæringen foregår på Promeisters kurssentre i Bergen og Ski, tilbys oppfriskningsopplæring både på kurssentrene og ute hos godkjente kontrollorgan.

Silje Guleng forteller at Promeister Solutions har syv godkjente kursholdere for PKK med mulighet for reise ut og holde kurs der kunden ønsker:

- I løpet av 2024 har vi besøkt 19 forskjellige steder, fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord.

- I år skal vi dekke en enda større del av landet, og vi har allerede planlagt mer enn 20 forskjellige steder, med både Alta og Kirkenes på planen, avslutter Guleng.

Så mange PKK-opplæringskurs gjennomførte de ulike tilbyderne i 2024:

Lette kjøretøy:
Totalt 3.049 kurs (2.468 oppfriskningskurs)

  • ProMeister Solutions AS: 954 (760)
  • Haagensen Holding Enebakk AS: 717 (600)
  • Moe Mekaniske Verksted, Kurs- og kompetansebygging AS: 330 (276)
  • Iførersete AS: 273 (202)
  • Bil Kurs Rogaland AS: 187 (161)
  • KBV Norge AS: 141 (115)
  • Trøndelag Fylkeskommune: 137 (93)
  • NAF AS: 98 (70)
  • Opplæringskontoret for Bilfag AS: 84 (73)
  • Bjørn Abrahamsen: 83 (83)
  • Bilbransjens Opplæringskontor AS: 45 (35)

Tunge kjøretøy:
Totalt 251 kurs (143 oppfriskningskurs)

  • Haagensen Holding Enebakk AS: 118 (72)
  • Bil Kurs Rogaland AS: 93 (64)
  • Opplæringskontoret for Bilfag AS: 18 (7)
  • Volmax AS: 17
  • Bilbransjens Opplæringskontor AS: 5

Traktor:
Totalt 31 kurs

  • Bil Kurs Rogaland AS: 19
  • Kompetansebygging AS: 12

Les også: PKK: Mangler ved nær halvparten av kjøretøyene

Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn