Noe litt for hardt eller spisst treffer hjulet – og plutselig siver lufta ut av dekket. De vanligste årsakene til punktering er skruer og spiker.

Ofte går det an å reparere dekket. Spørsmålet er om norske dekkmontører generelt gjør en god nok jobb med reparasjon av dekk.

- De store kjedene og butikkene har dekkmontører som er dyktige på reparasjon, men inntrykket er at nivåforskjellen hos de øvrige er veldig stor. Kunnskapen er ofte mangelfull, sier salgs- og produktansvarlig Roger Furuseth i Heda.

Selskapet er en del av Rodin-gruppen og er leverandør av en rekke produkter til bilgummibransjen.

En vei å gå
Noen dekkmontører er svært dyktige på pigging, andre på plugging. Men mest av alt er dekkbransjen flink til å selge nytt til kunder som kommer inn med skadde dekk.

Nå er tiden inne for å tenke nytt.

- Folk tenker nok mer på å bruke dekkene lengre og mer fornuftig ettersom det er blitt så dyrt, sier Furuseth.

- Da er det også naturlig at man blir mer bevisst på å reparere skader på dekk. Men mange verksteder har en vei å gå når det gjelder reparasjon, mener han.

I beste fall blir kunden misfornøyd. I verste fall kan det ende svært ulykkelig:

- Det går fort galt om man ikke har plugget dekk før. Konsekvensene av feil reparasjon kan i verste fall bli fatale. Det skjer uhell i dag på grunn av feil med reparerte dekk, hevder Furuseth.

- Mye av kunnskapen går ofte i arv fra tekniker til tekniker. Dessuten kreves forskjellige metoder av forskjellige produkter, og det må trenes på, sier Roger Furuseth.

Les også: Færre nybiler gir økning på dekk

Holder ikke
Et dekk går rundt omkring 13 ganger per sekund ved kjøring i 90 km/t.

Ofte må to eller alle fire dekkene byttes når uhellet først er ute. På biler med permanent firehjulsdrift skal alle dekkene byttes samtidig.

Dette for å unngå skader i drivverket på grunn av ulik rotasjonshastighet på helt nye og litt slitte dekk.

- Nye dekk kan koste titusener av kroner. Kan man reparere et dekk til under 1.000-lappen, så gjør man det framfor å kjøpe nye, mener Furuseth fra Heda.

Hull i dekk skal bores ut og fylles med en selvvulkaniserende plugg fra innsiden og ut. Prosedyren må utføres av fagfolk og krever spesialverktøy og -kunnskap.

I ekstreme tilfeller blir feil materiale eller nødreparasjons-prosedyrer forsøkt brukt. Alt fra lappesaker for sykkel til nødreparasjonssett med såkalt «snus».

Utvendig plugg er kun ment som nødløsning på vei til verksted. Det samme er reparasjonssprayen som ligger i mange biler.

- Folk plugger dekk ulovlig og kjører med dem. De tenker at det er godt nok, at det holder. Men det gjør ikke det, slår Roger Furuseth fast.

Plugg kan kun settes innenfra og ut på dekket. Mye kan slå feil om flaten ikke er slipt korrekt, rengjort godt nok, reparasjon er forsøkt for langt ut mot kanten av dekket, det er flere hull nær hverandre i dekket, for stort eller deformert hull, feil plugg eller hullet av annen grunn ikke er tett.

Reparasjon av dekk med selvvulkaniserende plugg fra innsiden og ut må utføres av fagfolk og krever spesialverktøy og spesialkunnskap.

Les også: Rydder opp i dekkbransjen

Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn