Mange dekk- og bilverksteder sjekker alle kundebiler for spissing automatisk.

Tor Even Bustnes i Preqas har lang erfaring og mener at det å sjekke spissing automatisk blir stadig viktigere for verkstedene:

- Feil spissing fører ikke bare til økt dekkslitasje, det gir også mer forurensing etter som dekkene slites fortere, sier Bustnes.

- Man får også problemer med at dekkene slites skjevt. Våre undersøkelser viser at feil spissing gjelder nesten alle biler – nye og gamle.

- God kundepleie å sjekke
Tor Even Bustnes sier at særlig elektriske biler er utsatt:

- Det har sammenheng med vekten på kjøretøyet. Jo tyngre bilen er, jo større er dekkslitasjen. Har bilen feil spissing, blir slitasjen enda større.

- Derfor er det god kundepleie å sjekke alle biler som kommer til verkstedet for spissing. Da kan kunden får informasjon som gjør at dekkene varer lengre og man slipper skjevslitasje.

Det blir for tungvint med en «gammeldags» manuell kontroll av dekkene.

- Undersøkelser viser at det er feil spissing på hver fjerde bil som kjører inn på et verksted. Det ville ikke være mulig å sjekke alle biler manuelt, sier Tor Even Bustnes i Preqas.

- Tenk på presset når alle skal skifte fra sommerdekk til vinterdekk, eller motsatt, legger han til.

Gjort på sekunder
Hos Mekonomens verksted i Drammen har leder Ole Martin Bakken fått på plass en automatisk kontroll av spissing.

Alle biler som kommer til verkstedet, kjører over en registrator på vei inn i bygningen. Operatøren får ut data og kan informere kunden og foreslå hva som bør utbedres.

Normalt vil kunden få forslag om en ny time for å få gjort en utbedring.

- Vi ser ofte at biler som får anmerkning ved sjekk av spissing også har andre ting som må utredes, sier Bakken.

- Men vi ser at det er mye feil med spissingen på biler. Jeg vil tippe at det oppdages på hver tredje bil vi tester.

På en skjerm kan operatøren se resultater og man kan skrive dem ut. Ole Martin Bakken sier prosessen tar veldig lite av de ansattes tid.

Kontrollen tar bare noen sekunder. Investeringen i utstyret er på rundt en million kroner. 

- Å få automatisk avlesning er til stor hjelp. Prosessen tar mye mindre tid og vi får ut data vi kan bruke når vi snakker med kunden, sier Bakken.

- Slipper synsing
Tor Even Bustnes sier at denne automatiserte prosessen blir mer og mer vanlig.

- De store merkeforhandlerne og dekkverksteder går foran. Vi ser nå at kjedeverksteder også tar dette i bruk, sier Bustnes.

- De ser at kontrollene er lønnsomme og gir verkstedet mer jobb. Kundene blir mer fornøyd da bilen blir bedre å kjøre og dekkslitasjen reduseres.

- Systemet er enkelt å bruke og man får ut fakta. Man slipper dette med synsing. Kunden har ofte mer tiltro til at en registrator gjør kontrolljobben.

På hver side av innkjøringen er det registratorer som på sekunder sjekker hjulstillingen.

Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn