I løpet av januar vil alle verkstedene i Norge som har diagnoseverktøyet ESItronic fra Bosch få ettermarkedstilgang på Tesla-diagnose og RMI-data.
RMI står for «Repair and Maintenance Information».
- Vi tilgjengeliggjør en stor kundegruppe for det frie ettermarkedet, sier Per Ståle Eide i Bosch til MotorBransjen.no.
Han er Key Account Manager Diagnostics i Bosch Norge.
Åpner et nytt marked
Etter lange forhandlinger landet Bosch en avtale med Tesla.
Avtalen åpner for at multibrand-verktøyet til Bosch kan brukes til å stille diagnose på lik linje med Toolbox, som er Teslas egen løsning.
- Fordelen med å få tilgang til Tesla-data med ESItronic, er at verkstedene vil få presentert diagnose på samme måte som de er vant til med andre bilmerker.
Ifølge Bosch bruker i dag rundt 1.100 norske bilverksteder ESItronic-verktøyet.
Hvor mange som har investert i Teslas Toolbox-verktøy er uklart.
- Ingen grunn til å frykte Tesla-kunder
I dag finnes litt over 138.000 Tesla på norske skilt, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Merket utgjør nær 8,5 % av personbilene i 10-årsparken.
Det blir stadig tydeligere at diagnoseverktøyet kan åpne opp et marked som er gunstig for de frittstående verkstedene:
Bare i 2021 ble det registrert 20.409 nye Tesla i Norge, ifølge OFV.
Disse bilene skal gjennom sin første EU-kontroll i løpet av 2025.
- Sier du nei til Tesla, sier du nei til en stor kundegruppe, slår Per Ståle Eide fast.
- Nå åpner vi for at verkstedene kan ta imot en stor kundegruppe de ikke lenger trenger å frykte. Dette tror vi vil bety enormt mye for de frie verkstedene, legger han til.
- Kan du diagnosen, kan du ta jobben. Rett diagnose er nøkkelen til å selge deler. Det er det vi og verkstedene lever av, sier Per Ståle Eide.
Eneste så langt
Så langt skal Bosch ha det eneste multibrand-verktøyet som har kjøpt tilgang til Teslas data.
Bosch avslører ikke hvor stor investeringen er i kroner, men under Automechanika-messen i Frankfurt innrømmet direktør Per Rasmussen at det var snakk om et betydelig beløp.
Etter at forhandlingene gikk i boks, har Bosch jobbet med hvordan Teslas data skal presenteres for verkstedene.
Teslas data blir nå tilgjengelig på 24 språk og ikke bare engelsk eller kinesisk:
- Teslas verktøy eksisterer kun på engelsk. Nå kommer vi med en løsning som har flere språk, inkludert skandinavisk, sier Key Account Manager Lasse Fredriksen i Bosch.
- Vi har underlaget, tegninger og vi har omskrevet informasjonen slik at bilmekanikerne lettere vil forstå eventuelle feilkoder. Vi har også inkludert flere hjelpefunksjoner, sier Lasse Fredriksen.
Egne kabler
Selv om det blir likt å stille diagnose på Tesla som på andre bilmerker for ESItronic-kundene, er det likevel noen utfordringer med det amerikanske merket:
De forskjellige Tesla-modellene kommer med forskjellige diagnose-porter.
Derfor må verkstedene investere i et kabel-kit for Tesla-bilene.
- Det eneste ESItronic-brukerne må gjøre for å være klare for å ta imot Tesla, er å investere i et kabel-kit som passer Tesla-modellene, sier Lasse Fredriksen.
Les også: Det er penger i elbiler: - Har mer enn nok å gjøre
Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen
Følg BilJobb.no på LinkedIn