Under Oslo Motor Show forrige helg testet BUS farvannet i et helt nytt marked.
Selskapet er godt kjent i bilbransjen, hvor de tilbyr løsninger for taksering og innbytte, periodisk kjøretøykontroll, kvalitetssikrings-system, prøvekjøring og kurs.
Tidligere i år hadde BUS en myk lansering av det nye verktøyet Oscar Inspector, men den offisielle lanseringen fant sted i helgen.
Produktet tilgjengeliggjør data for sluttbruker for å avdekke potensielle feil med en bil før de kjøper den.
En ny målgruppe
På Oslo Motor Show traff BUS et publikum bestående av mange bruktbilkjøpere.
Henrik Jaeck, CEO og deleier i BUS, er fornøyd med responsen på messen:
- Vi hadde en god helg. Dette er et helt nytt marked for oss. Vi har ikke noe å sammenligne det med ennå, sier Jaeck.
Selve messen satte ny publikumsrekord.
- Verktøyet gir brukerne mulighet til å kunne forutsi kostnader og behov for reparasjoner, sier Jaeck.
Slik markedsførte BUS sitt nye produkt, Oscar Inspector, overfor de besøkende på Oslo Motor Show i helgen.
Tre tiår med data
BUS har utviklet IT-løsninger for bilbransjen siden 1991.
Nå gjør de innsikt og data de har samlet opp tilgjengelig for alle, også forbrukere:
- Informasjonen Oscar Inspector gir, er basert på millioner av bilfeil, noe som gir en detaljert og pålitelig innsikt i hva man kan forvente seg av fremtidige vedlikeholdsbehov på en bruktbil, forteller Jaeck.
Oscar Inspector er utviklet sammen med teknologipartneren 99x og har tatt rundt to år å ferdigstille.
BUS mener at produktet ikke bare er nyttig for forbrukere:
Verktøyet, som i tillegg til dataene BUS har samlet inn også benytter KI, skal komme bilforhandlere og verksteder til gode.
- Dette er et system bilforhandlere nå bruker for å ikke gå på en smell med hensyn til dyre reparasjoner. Nå er det for første gang tilgjengeliggjort for private bilkjøpere, sier Jaeck.
Ved å legge inn bilens registreringsnummer og kilometerstand, vil verktøyet generere en detaljert rapport som viser potensielle feil og problemer som kan finnes på den aktuelle bilen. Klikk for å forstørre.
Henter data fra verksteder
Bak Oscar Inspector ligger det tunge algoritmer som gjør det mulig å rapportere de vanligste feilene i kundens bil.
- Uten data fra verkstedene har ikke BUS noen løsning. Hvordan er reaksjonen fra bransjen på at dere selger data videre til sluttbruker?
- Det skal lønne seg å dele, og derfor skiller vi mellom kunder av BUS og de som ikke er kunder. Men alle har tilgang på løsningen. Kunder av BUS får det til en tredel av prisen, sier Jaeck.
- Man må også forstå at det ligger mange årsverk bak produktet som BUS har brukt omtrent to år på å utvikle. Inntrykket er at de i bilbransjen som bruker Oscar Inspector er fornøyde med løsningen, sier Henrik Jaeck.
Jaeck mener løsningen er et hjelpemiddel for bilforhandlere og gir en mulighet for mersalg når bilen først er på verkstedet.
Oscar Inspector er allerede integrert i Carweb, hvor løsningen automatisk er en del av verktøyet i sistnevntes bruktbilsoftware.
- Det er ikke et dyrt produkt og har en fast månedlig pris. Finner du en ekstra feil hver tredje måned, har du tjent inn kostnaden, hevder Jaeck.
- Så det betyr at dere har ambisjoner om volum?
- Forretningsideen til BUS er alltid stort volum til lave priser.
Nøkkeltall BUS AS:
Eies av familien Jaeck (66,5 %), familien Stenshagen (26,5 %), Jo Lunder (5 %) og familien Berg (2 %).
Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen
Følg BilJobb.no på LinkedIn