Under Bilbranjens dager på Gardermoen 26. og 27. november deler Norges Bilbransjeforbund (NBF) ut bærekraftprisen Årets Blinklys.
Prisen deles ut til en bilbransjebedrift som gjør noe ekstra på bærekraft.
I midten av september var nominasjonsfristen, og nå har juryen gått gjennom alle de innkomne forslagene og plukket ut tre finalister:
- Alfie Bilskade
- Bauda-konsernets opplæringskontor
- Sulland
Les juryens begrunnelser for hvorfor disse tre er plukket ut som finalister lenger ned i artikkelen!
- Representerer bredden
I fjor vant Gumpen Skade & Bilpleie i Kristiansand prisen, mens året før vant Skala Skade & Lakk i Bergen (nå Intakt Bilskade) prisen.
- Årets tre finalister representerer ulike virksomheter innen bilbransjen, med ulikt utgangspunkt, sier Heidi Chr. Lund, som er fagsjef for HMS og bærekraft i NBF.
Årets Blinklys er en inspirasjonspris for bærekraftstiltak i bilbransjen. I 2024 er det enkelttiltak som vektlegges.
Lund trekker frem at tiltakene hos de tre finalistene er vidt forskjellige:
- De nominerte representerer den viktige bredden i bærekraftarbeidet. Uansett hvem som blir stemt frem som vinner, er det et tiltak og en virksomhet som fortjener det, sier Lund.
- Det er mulig å stemme på sin favoritt helt frem til klokken 17:00 tirsdag 26. november, sier Heidi Chr. Lund.
- I fjor var det over 1.000 som stemte på sin favoritt, legger hun til.
Juryen består av NBFs bransjeutvalg for bærekraft, samt representanter fra Söderberg & Partners og Storebrand.
NBF deler ut prisen sammen med NHO Pensjon og NHO Forsikring.
Dette er juryen:
- Leif Gunnar Rørvik, leder bærekraft, Sulland Gruppen AS
- Ida Hatlebrekke, leder klima og miljø, Møller Mobility Group AS
- Per Einar Hågå, prosjektleder bærekraft, Bauda AS Oslo AS
- Ingrid Haaskjold, leder for bærekraft, Bertel O. Steen AS
- Bjørn-Arne Branden, daglig leder, Lillehammer Bilskadesenter
- Philip Wilhelmsen, forhandlerutvikling, Volvo Car Norway AS
- Christel Langbrekke, daglig leder, Solberg Bil AS
- Hanne Iversen Rye, Storebrand (NHO pensjon)
- André Arntzen, Söderberg & Partners (NHO forsikring)
Nedenfor følger juryens omtale av de tre nominerte:
Alfie Bilskade AS:
Null papir er lik CO2-kutt
Alfie Bilskade AS er lokalisert i Skien, et merkeverksted som eies av Solberg Bil AS og Motor Forum.
Alfie Bilskade startet en digitaliseringsreise i 2018 med ProcessManager som et digitalt styringssystem, levert av deres lakkleverandør PPG. De bruker det digitale styringssystemet fullt ut i hele arbeidsprosessen.
Tidligere medførte hver jobb 15-20 dokumenter i papir, nå håndteres alt digitalt. Dette effektiviserer arbeidet. For å lykkes med prosjektet har det vært nødvendig at alle avdelingene måtte samarbeide. Alle ansatte har vært involvert i prosessen.
Ansatte har egen ipad og jobber 100 % papirløst i egen produksjon. Takster, bilder og delelister ligger tilgjengelig og oversiktlig i dette systemet. Innkomne pakksedler og ordre fra leverandører blir også digitalisert.
Miljøgevinsten er 1,2 tonn CO2 i året. Forretningsutvikling og bærekraft går hånd i hånd.
Bauda-konsernets opplæringskontor:
Mental helse hos ungdom
Bauda-konsernets opplæringskontor er en del av Bauda AS, et konsern som opererer innen bilbransjen med en rekke bilforhandlere og verksteder. Opplæringskontoret har sett behov for å styrke lærlingenes mentale helse og starter derfor prosjektet Superlærling.
I prosjektet får lærlingene coaching gjennom et år. Opplegget er utarbeidet i samarbeid med Ledervekst v/ Mona Gran som er mentaltrener i samarbeid med opplæringskontoret.
De inviterer til fysiske samlinger, nettmøter, videokurs osv. hensikten er å ha små kontakt punker gjennom et skoleår og gi alle verktøy for å håndtere hverdagen, livet og arbeidsdagen på en god måte.
Lærlingene starter med å plassere seg i fyrtårnet (dette er en modell for å plassere sin mentale tilstand per nå) er man i rød, gul eller grønn sone. Det er forskjellige temaer hver gang. Det er temaer som kosthold og mat vaner, søvn og søvn mønster, bli den beste versjonen av seg selv, bli god på stress og ta vare på sin fysiske og psykiske helse.
Hver gang gjennomgår de en pusteøvelse, dette for å gi de mulighet til å bli kjent med meditasjon og lære å bruke det i hverdagen.
Sulland Gruppen AS:
Alle ansatte løfter bærekraftsarbeidet
Sulland er et familieeid bilkonsern med 43 bilhus, som representerer 15 ulike bilmerker. De er representert i 23 byer i Norge, hvor 1500 ansatte jobber med mottoet "Med-deg-hele-veien".
Sulland Gruppen AS har laget et opplæringsprogram om bærekraft for alle ansatte i gruppen. Alle må gjennomføre opplæringen og det følges opp av lederne, dette sikrer en forankring av bærekraftsarbeidet i hele virksomheten. Bærekraftsarbeidet krever at alle ansatte lager en egen oppfølgingsplan med mål, som blir fulgt opp i medarbeidersamtalen.
De ser en god forbedring i bærekraftsarbeidet, det har vært forbedringer i 21 av KPIene som er satt opp.
Hver og en av de nominerte har laget en liten film som beskriver virksomheten og begrunner hvorfor de fortjener å vinne Årets Blinklys 2024. Skann QR-koden og kom rett inn på nettsiden hvor du kan se filmene. Her kan du også stemme på din favoritt.
Kriterier for de nominerte er at de er medlem av NBF og at tiltaket knyttes til en eller flere av bærekraftsdimensjonene.
De nominerte har laget en liten film som beskriver virksomheten og begrunner hvorfor de fortjener å vinne Årets Blinklys 2023.
Skann eller klikk på QR-koden og kom rett inn på nettsiden hvor du kan se filmene. Her kan du også stemme på din favoritt.
Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen
Følg BilJobb.no på LinkedIn