«Du får viktige oppdateringer som kun vi på merkeverksted har tilgang til», står det i et skriv fra en norsk merkeforhandler.
Setningen i skrivet strider mot det blant andre Autobransjens Leverandørforening (ABL) har jobbet hardt for i mange år, og som er bestemt i det velkjente «Gruppeunntaket».
Skrivet er sendt til kunder med mål om å tiltrekke biler eldre enn syv år til verkstedet, og ligger nå på skrivebordet til ABL-sjef Arild Hansen.
Den eldre bilparken begynner å bli ettertraktet også hos merkeforhandlernes verksteder etter en tøff periode i nybilmarkedet og der elbilene er i flertall i den nyere delen av bestanden.
Kan ikke «ta tilbake»
MotorBransjen.no møter en oppspilt Arild Hansen. Han er klar for å samle aktørene i servicemarkedet til en ny Automessen i februar 2025:
- Kampen for gruppeunntaket fortsetter i beste velgående, sier Hansen og peker på den nevnte linjen i skrivet han nå har i hånden:
- Den konkurranserettslige rammen kom i 2010 og dette eksempelet er et grovt overtramp hvor man feilinformerer bileierne, sier han.
ABL-lederen smiler når MotorBransjen forteller at merkeforhandlerne snakker om å «ta tilbake» markeder som bilglass, dekk og service på eldre biler.
- Du kan ikke ta tilbake et marked du aldri har hatt. Dette er noe merkeforhandlerne nylig har begynt å bry seg om, sier Hansen og legger til:
- Men her har det naturligvis vært forskjell på by og land.
Arrangørene venter mellom 140 og 160 utstillere på Automessen 2025 som arrangeres i februar.
Profilerer den frie bransjen
Automessen har siden 1982 vært det naturlige samlingspunktet og en møteplass for det frie servicemarkedet.
Der har verkstedene og leverandørene vært uunnværlige bidragsytere for å holde bransjen oppdatert på nytt verktøy og utstyr, sosiale arrangementer og diskusjoner mellom kolleger om de aktuelle situasjonene i markedet.
Blant messens publikum møter man i størst grad verksteder og bilforhandlere som skal kjøpe utsyr.
Bilimportørene har historisk sett ikke vært like flinke til å bruke slike anledninger til å tilegne seg den samme kunnskapen om uavhengige produkter og konkurrentene til utstyret produsentene selv har godkjent, ifølge ABL-sjefen.
Den situasjonen er nå i endring, skal vi tro Hansen:
- Du ser at flere og flere merkeforhandlere også knytter seg til verkstedkjeder. De ser at servicemarkedet er spennende.
- Importørene har så langt brukt mesteparten av sin energi på å selge biler.
- ABL har jobbet hardt for å profilere det frie servicemarkedet og Automessen har vært en betydelig aktør, hevder Arild Hansen (i midten). Her sammen med Dag Edvartsen (t.v.) og Trond Andersen i Nova Spektrum.
Viktige foredrag
Siden første messe på Inforama i Sandvika tilbake på 1980-tallet, har ABL sørget for å gi leverandørene et samlingspunkt.
Hopper vi 20 år fram i tid, kom EU-direktivet som inneholdt «Gruppeunntaket» i 2002. ABL var blant aktørene som arbeidet hardt for at det frie servicemarkedet skulle få rettslig gjennomslag.
Etter ti års arbeid med å gjøre «Gruppeunntaket» kjent, brukte konkurransetilsynet kompetansen og kunnskapen på Automessen i 2012 for å ferdigstille rapporten «Din bil – ditt verkstedvalg».
- EU-forskriften var ment for å sikre bileiers rett til å bruke frie verksteder. Etter mye arbeid er dette godt kjent ute blant bilforhandlerne, sier Hansen.
Fortsatt kommer det stadig nye direktiver som skal følges av bilbransjen og Automessen arrangerer derfor foredrag der formålet er å oppdatere og informere bransjen om relevante temaer.
Daglig leder Arild Hansen i ABL ser frem til å invitere bilbransjen tilbake til konferanser og utstillinger i Nova Spektrum på Lillestrøm.
Fra januar 2025 vil for eksempel «On Board Fuel Consumption Monitoring» (OBFCM) bli en del av PKK i Norge. Det betyr at Statens vegvesen vil samle inn data om drivstofforbruk på vegne av EU.
Arild Hansen er også rimelig trygg på at det vil komme en forskrift om partikkelfiltermåling med neste PKK-forskrift:
- Det ligger i forskriften som en anbefalt kontrollmetode. Norge vurderer sterkt å innføre det som et krav, sier Hansen.
- Gjennom innsamlingen av OBFCM-data og partikkelfiltermåling viser myndighetene at de tar et ansvar når det gjelder forurensing fra fossile kjøretøy. Dette vil Statens vegvesen informere om under Automessen.
ABL vil også legge frem de første resultatene fra en komparativ modell som viser om det er mer bærekraftig å reparere eller kjøpe ny bil.
Nytt format
Denne utgaven av Automessen, som arrrangeres fra 5. til 8. februar 2025, blir litt annerledes enn tidligere:
Den samme helgen er det nemlig også duket for elbil-messen eCarExpo i Nova Spektrum på Lillestrøm.
De to messekonseptene – med ulike målgrupper – fyller opp utstillingsarealet på drøye 30.000 kvadratmeter.
Dermed kan det som tidligere har vært en messe for bransjefolk, også bli en publikumsmesse hvor verkstedene kan møte kunder, mener Hansen.
Arrangementene til Automessen-general Arild Hansen og eCarExpo-general Gunnar Dackevall vil overlappe og får to dager sammen.
ABL viser til egen undersøkelse for å vise at brorparten av elbileiere velger å bruke merkeverksted.
- Elbileierne svarer at valget faller på merkeverksted på grunn av garantiene, sier Hansen.
- Med eCarExpo til stede kan vi overfor et annet publikum profilere hvordan det uavhengige servicemarkedet kan ta service på elbiler i framtiden. Det er veldig viktig for oss, sier Hansen.
- Kundene må vite at de kan ta elbilen sin til de frittstående verkstedene og at de sitter med den samme tekniske informasjonen som bilforhandlerne og merkeverkstedene gjør.
- Selv om elbileierne oftest velger merkeverksted, er pris fremdeles det viktigste for kundene. Tilgjengelighet er også viktig for sluttbruker.
Les også: Sørensen og Balchen-sjefen vil ha elbilene inn hos BilXtra
Fylles med kunnskap
Endringer i markedet gjelder ikke bare deltakerne på messen.
Også ABL har opplevd nye utfordringer foran 2025-utgaven av Automessen.
Målet er å ha alle de største bilverkstedselskapene og leverandørene til stede. Automessen skal bestå av den beste kunnskapen om det som er og kommer på markedet i bilbransjen.
Arild Hansen er stolt over at de ledende aktørene har vært med på å bidra til å gjøre møteplassen til en av de viktigste begivenhetene for det frie servicemarkedet, både sosialt og kunnskapsmessig.
Flere messearrangører har merket konkurransen fra digitale samlingspunkter.
I år hadde imidlertid Automechanika tatt seg opp igjen etter noen svake år. I Norge er Automessens utfordring å tilby aktørene verdifull eksponering av nyheter og innovasjon.
- Vi forventer mellom 140 og 160 utstillere på Automessen i 2025 og de store er på plass, sier Hansen.
Automessen legger også opp til et omfattende seminarprogram med aktuelle foredragsholdere i løpet av de fire februar-dagene.
- En ny tid
MotorBransjen.no erfarer imidlertid at det kun er utstyrsleverandøren Preqas som per dags dato er eneste påmeldte fra Meko-konsernet.
- Kan det bety at grossisten Bileko Car Parts, verkstedkjeder som Mekonomen, Meca samt ProMeister, ikke blir å finne på Automessen i 2025?
- Det er en ny tid. Tidligere tok lokalgrossister med seg sine kunder til Oslo for å lage fest i hovedstaden under Automessen. Det har endret seg. Nå eier de store grossistene disse selskapene, sier Hansen.
- Det er en utfordring for oss som messearrangør. Men eksponeringen vi har bidratt til for denne delen av bilbransjen, har vært med på å føre til store endringer og vil fortsette å gjøre det også fremover.
- «Grøftekanten Auto» er historie, mye takket være innsatsen hele den frie autobransjen har lagt ned sammen, avslutter Arild Hansen.
Tips MotorBransjen.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen
Følg BilJobb.no på LinkedIn